Pynt

Gyldendal 2000 Innbundet

Sigbjørn Lunde flytter inn i ny leilighet med sin samboer Cathrine. Han er en ettertraktet, sortkledd interiørdesigner som gyver løs på de rikes nyanskaffede boliger uten bekymring for kostnadene. Sigbjørns egen leilighet blir langtfra noe urnorsk kosehjem, her er børstet stål, hvite vegger og prisbelønte møbler. I etasjen over bor en kvinne som spiller Whitney Houston og kler seg påfallende smakløst, etter Sigbjørns begreper. Like etter innflyttingen får han et drømmeoppdrag av en steinrik mann som oppholder seg i utlandet. Og ved åpningen av trendbaren Y2K, som er designet av Sigbjørn, dukker Whitney Huston-damen opp. Han som før var besatt av design, blir etter hvert besatt av kvinnen i etasjen over.

Sigbjørn Lunde flytter inn i ny leilighet med sin samboer Cathrine. Han er en ettertraktet, sortkledd interiørdesigner som gyver løs på de rikes nyanskaffede boliger uten bekymring for kostnadene. Sigbjørns egen leilighet blir langtfra noe urnorsk kosehjem . her er børstet stål, hvite vegger og prisbelønte møbler. I etasjen over bor en kvinne som spiller Whitney Houston og kler seg påfallende smakløst, etter Sigbjørns begreper. Like etter innflyttingen får han et drømmeoppdrag av en steinrik mann som oppholder seg i utlandet. Det gjelder totalrenovering av en Arne Korsmo-villa på beste vestkant. Og ved åpningen av trendbaren Y2K, som er designet av Sigbjørn, dukker Whitney Houston-damen opp. I Sigbjørns hode begynner det å skje rare ting. Han som før var besatt av design, blir etter hvert besatt av kvinnen i etasjen over. Pynt er en roman om mennesket og dets omgivelser, om orden og kaos. Ikke minst er det en beretning om en mann som ikke lenger klarer å håndtere sin innstuderte tilværelse. Pynt er Torgrim Eggens fjerde roman.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267879