Køyre frå Fræna

noveller

Aschehoug 2008 Innbundet

Boka inneheld 12 noveller med handling lagt til Fræna. Vi kan blant anna lese om ein lokalpolitikar som vinner valet ved å jukse, unge menn som jagar asylsøkarar, og andre innbyggarar med mørke løyndomar. Forfattaren er debutant.

Karakteristisk for flere av novellene i Lars Petter Sveens debutbok er en eiendommelig blanding av distanserte og samtidig merkelig åpenhjertige ytringer, knusktørr usentimentalitet og storslåtte natur- og lysskildringer. #11; Nytt står mot gammelt i den lille bygda Fræna, og vi møter politisk svært ukorrekte mennesker: rullestolbrukeren som er ansvarlig for at vennen døde i en bilulykke, kommunalpolitikeren som jukser seg til seier, den fremmedfiendtlige sekretæren i Fræna Folkeforsamling, eller mannen som ved en ulykke tar livet av en afrikaner fra asylmottaket. Alle forsvarer seg innbitt mot det nye, det truende, det moralske, og leserens blir prisgitt deres usympatiske logikk som fungerer på egne premisser. Er disse mennene skyldige? Hvorfor angår deres fortelling oss? #11; Dette er stilsikre og foruroligende noveller, som holder mye tilbake, og likevel treffer.
Lars Petter Sveen er tidligere elev på Skrivekunstakademiet i Hordaland.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193637

EAN 9788203193637

Omtalt sted Møre og Romsdal

Språk Nynorsk

Tildelt litteraturpris Aschehougs debutantstipend 2008 Tarjei Vesaas' debutantpris 2008

Spennande møte med forfattaren av boka under Dei nynorske festspela i 2013. Saman med Sigrid og Guri Sørumgård Botheim var Lars Petter Sveen festspeldiktar under desse festspela. Fire unge heltar på nynorske festspel

Det er en avstand mellom det ein planlegg og det ein prøver å få til. Det har eg lært. Og det er denne avstanden ein hele tida prøver å lukke. Livet er fylt opp med det ein ønskjer å stengje att.

• "Eg kjem tilbake" av Lars Petter Sveen
  • "Bort med den dagen da Jón ble født! - roman" av Jon Øystein Flink