Kniserne

av (forfatter), Brian Ajhar (illustratør) og Bjørn Alex Herrman (gjendikter).

Gyldendal Tiden 2001 Innbundet

Herr Hepp holder på å tråkke rett ut i en skjebne han ikke fortjener. Det er like før han blir utsatt for kniserkuren. Voksne som er slemme mot barn, som sier at noe smaker kylling når det ikke gjør det, eller som promper og skylder på barna, får oppleve denne kuren. Men herr Hepp har egentlig ikke vært slem mot barna sine, og hunden Trofast hjelper familien og Kniserne med å redde ham fra kuren. Dette er den første boka om Trofast.

Hvem Kniserne er? Kniserne har én oppgave i livet, å passe på at voksne oppfører seg skikkelig overfor barn. Derfor finnes Kniserne overalt der barn er, det er bare det at man ikke får øye på dem fordi de har evnen til å gå i ett med omgivelsene. Men ingen kan føle seg trygge. Kniserne hører og ser nesten alt, og de voksne som ikke er snille mot barn, blir utsatt for en ganske så ubehagelig straff. Noen vil si det er til pass for dem også. Stakkars Hr. Hepp, han er jo egentlig bare snill og grei, en omsorgsfull og tålmodig far. Allikevel skal han nå utsettes for kniserkuren:å tråkke rett oppi en diger hundebæsj! Men Kniserne tok feil og oppdaget det i siste liten. De må stoppe Hr. Hepp, idet foten er bare centimeter unna den stinkende katastrofen. Ustyrlig morsom, underfundig, utradisjonell og spennende, er Roddy Doyles første barnebok. En "le-høyt-bok" for hele familien.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205279193

EAN 9788205279193

Genre Humor

Denne boka er såååååååå gøy!

Bare en ting å si: Denne ble jeg fort irritert av. Reinspikka rør!

Fisk? Var det opp til meg, ville jeg ha samlet alle sammen og måkt dem på sjøen.

• "Trofast trår til igjen" av Roddy Doyle
  • "Trofast redder julen" av Roddy Doyle
  • "Noia" av Jon Ewo
  • "Sharons unge" av Roddy Doyle
  • "Huset på Bjørnehjørnet" av Alan Alexander Milne
  • "Gamer" av Tor Arve Røssland
  • "Pelles nye klær" av Elsa Beskow
  • "Det røde treet" av Shaun Tan
  • "Arven etter onkel Rin-Tin-Tei" av Ingvar Ambjørnsen