Killerinstinkt

Kagge 2017 Innbundet

VINNER AV UPRISEN 2018!

Hvor godt kjenner du egentlig menneskene du har rundt deg? Det spørsmålet må Even Tollefsen finne svaret på når hans eks-kjæreste Mari blir funnet drept på Fredheim videregående skole morgenen etter revypremieren. En av Evens venner blir også funnet grovt mishandlet og drept, et helt annet sted på skolen.

Mistanken retter seg raskt mot Even, som aldri rakk å få svar på hvorfor Mari slo opp med ham. Snart blir det tydelig både for Even og politiet at en ulykke som krevde livet til Evens far ti år tidligere, er viktig for etterforskningen. Samtidig begynner Even å tvile på hvem av sine nærmeste - venner eller familie - han egentlig kan stole på.

De neste dagene blir intense for Even, som både må kjempe mot ryktene som sprer seg i bygda, og mot en drapsmann som ikke skyr noen midler for å fjerne alle spor etter seg.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920250

EAN 9788248920250

Genre Spenning

Omtalt sted Akershus

Tildelt litteraturpris UPrisen 2018

Dette er en veldig spennende bok som handler om Even og oppklaringen av drapet på hans ekskjæreste og to andre gutter. Handlingen starter i rettssalen etter drapet. Gjennom Evens vitnemål (som tilbakeblikk) får vi vite stadig mer om hva som kan ha/har skjedd. Even er en ganske troverdig hovedperson (forfatteren kunne dratt på enda litt mer hva angår språket - hvor mange ungdommer har "Duster!" som sitt verste kraftuttrykk?).

Jeg har lest lite krim, men jeg gjetta ganske fort hvem som var morderen. Men så kommer det likevel en overraskelse på slutten. Det var bra, ellers ville jeg blitt skuffa.
Godt driv i språket og denne boka er ordentlig korrekturlest, for her var det lite feil å finne.

Bøker lest i 2017

• "Dronen" av Tor Arve Røssland
  • "Sjelenes brønn" av Ørjan N. Karlsson
  • "Det ingen ser" av Anna Ahlund
  • "Baksiden" av Endre Lund Eriksen
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Den første flodhesten på månen - basert på en sann historie" av David Walliams
  • "Jeg er ikke-" av Martina Gaux
  • "Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen - roman" av Bjørn Sortland
  • "Snill, snillere, snillest" av Maja Lunde
  • "Sykkeltyven" av Gro Nilsdatter Røsth