Kebabnorsk ordbok

av (forfatter) og Eivind Gulliksen (illustratør).

Gyldendal 2005 Innbundet

Boka er et uhøytidelig oppslagsverk om sjargongen i det etnisk blandede Oslo. Ord og uttrykk er hentet fra skolegårder, på fritidsklubber og gatehjørner.

Er du en wannabe tankesultan? Å lø, tert kæbe! Forstår du denne setningen? Ikke? Da er denne slangordboken noe for deg. Her presenteres en rekke ord som er fremmed for dagens alminnelige norske talemåte - et utvalg av såkalt «kebabnorsk» samt noen frittstående rariteter. Boken er et uhøytidlig oppslagsverk om sjargongen i det etnisk blandede Oslo, og omhandler derfor språket som lever i de mange subkulturene rundt om i byens skolegårder, på fritidsklubber og gatehjørner. Det er på høy tid at en slik bok kommer, for her henger til og med akademiaen etter; den siste norske slangordboka ble utgitt i 1984!. Så hvis du er en wannabe, eller bare ønsker å følge med, er dette boken for deg. Andreas E. Østby er oversetter og filosof. Under arbeidet med oversettelsen av Jonas Hassen Khemiris roman Et øye rødt som er skrevet på noe som kan ligne på Rinkeby-svensk, men som er Halims egen, konstruerte, språklige protest mot integreringa, fant han ut at det var på høy tid at vi fikk en ordbok som tok for seg begrepene som brukes i Norge..

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339101

EAN 9788205339101

Pussige og rare ting om kebabnorsk osv. Bør leses for de som har tenkt å bosette seg i lengre tid i Oslo....

• "Trollbundet" av Margit Sandemo
  • "Acid row" av Minette Walters