Karavane

mesternoveller i utvalg

av (redaktør).

Gyldendal 2008 Innbundet

Hølmebakk har valgt ut 29 novelleforfattere fra hele verden, som presenteres gjennom en innledning av redaktøren og gjennom en novelle fra hver forfatter. Denne nye utgaven er utvidet med 4 nye novelleforfattere, i tillegg er to noveller skiftet ut med andre mer sentrale noveller i de respektive forfatterskap.

Mesternoveller i utvalg - ny, utvidet utgave. Gordon Hølmebakk har valgt ut 29 mesterverk av verdens beste novelleforfattere til denne antologien. De presenteres alle med en kort introduksjon og med en nøye utvalgt novelletekst.Novellens historie er om lag 150 år gammel, og i utvalget møter leseren et meget representativt utvalg tekster fra prosaens høyt vurderte kortform; fra de gamle mestere, som NathanielHawthorne, Gustave Flaubert og Lev Tolstoj, til nålevende store novelleforfattere som Doris Lessing, Alice Munro og Joyce Carol Oates.Dette er en litt annen utgave enn den antologien som utkom under samme tittel for noen år siden. Endringen består i at en tekst av Conrad Aiken er tatt ut, og i at de tidligere novellene av F. Scott Fitzgerald og Alice Munro er byttet ut med nye. Mest gledelig er det likevel at redaktøren har funnet plass til utsøkte noveller av sentrale forfattere som Thomas Hardy, Leonid Andrejev, James Joyce og Jean-Paul Sartre.Denne utvidete utgaven av Karavane foreligger i anledning Gordon Hølmebakks 80-årsdag i 2008, og er en hilsen til forlagsredaktøren, antologiredaktøren, essayisten og forfatteren Gordon Hølmebakk fra hans eget forlag.Et utsøkt novelleutvalg. Glimt fra 150 års novellekunst. 29 utvalgte noveller. Med en kort, innledende presentasjon av hver forfatter.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205384699

EAN 9788205384699

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

• "Sverige forteller - svenske novelle" av Pär Hellström
  • "Canada forteller - kanadiske noveller" av Gordon Hølmebakk