Kampen om Narvik

62 desperate dager

Gyldendal 2018 E-bok

Hele historien om Hitlers første nederlag i andre verdenskrig - fortalt dag for dag. Slaget om Narvik har blitt omtalt som Hitlers første nederlag i andre verdenskrig. Kampene fra 9. april til 10. juni 1940 var et internasjonalt felttog av voldsomme dimensjoner, som skulle få vidtrekkende konsekvenser for krigens utvikling. General Dietls bergjegere, forræderen Sundlo, de norske styrkene i divisjon seks, sivilbefolkningen i Narvik og bygdene rundt malmbyen, de britiske styrkene med sin rivalisering mellom generalene, de franske fremmedlegionærerne, de tallrike polske styrkene som tok sydflanken -- alle var de deltakere i dette veldige og brutale krigsspillet. Etter 62 desperate dager med innbitte kamper og store tap både blant militære og sivile ble Nord-Norge oppgitt uten at de tyske styrkene hadde blitt tvunget til kapitulasjon. Staute norske offiserer gråt de de innså at tapene og blodslitet hadde vært forgjeves. I Kampen om Narvik forteller Asbjørn Jaklin historien dag for dag. Ved hjelp av et enormt innsamlet materiale bestående av dagbøker, brev og rapporter kommer han tett på enkeltpersoner på begge sider og bringer samtidig det historiske overblikket. Boken inneholder tidslinjer og kart som viser kamphandlingene. Kampen om Narvik er en stor leseropplevelse for alle historieinteresserte.

ISBN13 9788205504813

EAN 9788205504813

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Narvik

• "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette H. Storeide
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Tirpitz - kampen om Nordishavet" av Michael Tamelander
  • "Nikkel, jern og blod - krigen i nord 1939-1945" av Alf R. Jacobsen
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Josef Terboven - Hitlers mann i Norge" av Berit Nøkleby
  • "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Brent jord - 1944-1945" av Asbjørn Jaklin
  • "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen