Jomfruhinner og hijab

hvorfor Midtøsten trenger en kjønnsrevolusjon

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Gyldendal 2015 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205476547

EAN 9788205476547

Omtalt sted Midtøsten

Kvinnehatet i den arabiske verden blir stadig fokusert og ikke minst avslørt i den ene boka etter den andre, i dokumentarfilmer og vitnesbyrd fra mennesker som har flyktet (og som prøver å flykte) derfra.
Det er bra.
Mona Eltahawy er ikke nådig i sin flengende kritikk av det arabiske kvinnehatet. Hun og flere andre er varslere og foregangsmennesker som baner vei for friheten til andre undertrykkede mennesker i islamske samfunn.
Ikke minst er tildekkingen av kvinner med hijab, niqab og burka - tegn på mer islamisme - og et tydelig tegn på underkastelse og kapitulasjon overfor islamistene, det muslimske brorskapet og deres undertrykkende konservatisme.
Mange kvinner i den arabiske verden kjemper for friheten til å leve sine egne liv. Det er en kamp resten av verden burde støtte dem helhjertet i.
En absolutt lesverdig bok. - Og kanskje en vekker for mange som ennå ikke har satt seg inn i denne problematikken.

Holdningen til voldtekt i araberlandene er katastrofal. Stigmaet (og i mange tilfeller loven) er mye strengere mot kvinnen enn mot voldtektsmannen. Kvinnen velger ofte å ikke si noe av frykt for å få skylden selv og bli ydmyket, eller fordi hun er redd for å bli voldtatt igjen på politistasjonen. I enkelte tilfeller risikerer hun å bli drept av en slektning for å befri familien for skammen.

Teologer som insisterer på den «islamske retten» til å gifte seg med småjenter, burde si det som det er: De vil ha føyelige og maktesløse jenter som aldri protesterer. Vi må en gang for alle si nei til dette og forby slike ekteskap og ta dem for det de er: pedofili. Det må bli viktigere å beskytte jentene våre enn de skjøre egoene til teologene og mennene de gir grønt lys til å misbruke jenter seksuelt.

Når kultur tillates å påvirke ens menneskelige integritet, når den krenker integriteten - enten det gjelder kjønn eller etnisk tilhørighet - må den kulturen fordømmes, for hver gang en av oss blir såret eller utsatt for overgrep, er det et overgrep mot oss alle.

Jo mer frihet vi har, jo flere valgmuligheter. Jo mindre frihet vi har, jo raskere vil hykleriet fortære kjernen i samfunnet vårt.

Personstatuslovene er stedet der religiøse og konservative menn finner støtte for sin kontroll over kvinners liv.

• "Islamisme - ideologi og trussel" av Øystein Sørensen
  • "Innvandringsrealisme - politikkens muligheter i folkevandringens tid" av Sylo Taraku
  • "Vaksinen - mot frykt, terror og rasisme" av Per Fugelli
  • "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Nittenåttifire - min vei inn i scientologiens dypeste hemmeligheter - og ut igjen" av Geir Isene
  • "Kim Jong-un - et skyggeportrett av en diktator" av Sun Heidi Sæbø
  • "Blekk og blod - ei familiekrønike fra Midtausten og Noreg" av Walid al-Kubaisi
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Evig barnefri - historier om frivillig barnløshet" av Heidi Helene Sveen
  • "Hva er en roman" av Tone Selboe