Jesus fra Nasaret

Guds sønn eller mislykket profet?

Dreyers forlag 2017 Innbundet

Ifølge verdens største religion er Jesus fra Nasaret både et menneske som har levd her i vår verden, og et guddommelig vesen som eksisterer til evig tid. Påstanden om at han har levd, kan undersøkes historiefaglig på samme måte som andre påstander om vanlige mennesker - men hva med påstanden om at han er guddommelig? Kan historiefaglige undersøkelser bevise eller motbevise at Jesus gikk på vannet, helbredet syke - og sto opp fra de døde for så å bli tatt opp til himmelen? «Ja, så absolutt!» sier noen forskere. Andre svarer like bombastisk «Nei!»
I løpet av de siste tjuefem årene har forskningsfeltet «Den historiske Jesus» eksplodert i et mylder av forsøk på å komme fram til vitenskapelig baserte oppfatninger om hvem og hva Jesus egentlig var. Kildematerialet blir presset til det ytterste, og grensene mellom fag og forkynnelse blir utfordret i alle retninger. I denne boken tar historiker Per Bjarne Ravnå utgangspunkt i sentrale deler av denne forskningslitteraturen, og undersøker hvor tett på spørsmålet om Jesus guddommelighet det er mulig å komme før man går over fra faglig basert viten til religiøs tro. Boken er en levende og interessant innføring for allmenne lesere i et komplekst og ofte kontroversielt tema.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2017