Jens Bjørneboe

mannen, myten og kunsten

Gyldendal 2003 Heftet

For første gang fortelles den dramatiske historien om Jens Bjørneboes liv fra fødsel til død. Om skipsredersønnen og dandyen som ble anarkist og fengselsstormer, og om Steinerskole-læreren som ble ondskapens mest nådeløse protokollfører.

Jens Bjørneboes liv ble en eventyrlig ferd over stormpisket hav. Men også en reise som bar varsler om undergang og forlis. Få mennesker har med større kraft enn Jens Bjørneboe hamret sitt navn inn i den norske etterkrigstiden. Opprøreren Bjørneboe ble en fargesterk myte allerede mens han levde. Hvem var han egentlig? I denne boken fortelles for første gang den dramatiske historien om dikterens liv fra førdsel til død. Det er beretningen om skipsredersønnen og dandyen som ble anarkist og fengselsstormer. Om landskapsmaleren og poeten som ble dømt pornograf. Om Steinerskole-læreren som ble ondskapens mest nådeløse protokollfører. Bjørneboes liv ble en eventyrlig ferd over stormpisket hav. Men også en reise som bar varsler om undergang og forlis. Denne boken ble første gang utgitt i 1984 og kommer nå som illustret billigutgave. Om forfatteren: Fredrik Wandrup (f. 1951) er journalist i Dagbladet og har tidligere utgitt blant annet Jukebox. Rock-tekster i utvalg (1985), Haakon. Et portrett av kronprinsen som ung mann (1998) og James Bond. Mannen som erobret det tyvende århundret (1999).

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205309388

EAN 9788205309388

Omtalt person Jens Bjørneboe

Alkoholisme,depresjon og selvmord skjærer som en flokk hissige djevler gjennom litteraturens historie.

Alt ser annerledes ut i dag, enn det gjorde for et par år siden. Horisonten har utvidet seg med utrolig hastighet, men det tar tid å overskue og bli kjent med den.

Inspirert av Anja lager en liste over litteratur knyttet til min kjære øy, Veierland. En øy med historie tilbake til vikingtiden, der sterke kvinner styrte hele vinterhalvåret mens mennene var på sjøen eller i sydisen på hvalfangst. Et samfunn som inntil for få år siden styrte seg selv, og ivaretok sine funksjoner uavhengig av omgivelsene omkring. Og et samfunn som har huset markante personligheter.

Jeg åpner listen, selv om den ikke er helt ferdig.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Norge, mitt Norge" av Jens Bjørneboe
  • "Vinter i Bellapalma" av Jens Bjørneboe