Jeg velger meg april!

95 dikt

av (forfatter) og Rolf Jacobsen (redaktør).

Gyldendal 2000 Innbundet

Rolf Jacobsen har foretatt et personlig utvalg av Bjørnsons dikt, - som kanskje vil overraske noen.

«Det var poet han var. Og blant poetene var han sangeren. Den største. Han og Wergeland. Dette har jeg hørt fra så mange hold at jeg er begynt å tro på det selv. Bjørnsons skuespill - de beste av dem - har ennå livskraft og hans bondefortellinger er blitt en del av Norges-historien. Men det er diktene som først dukker opp i bevisstheten når navnet Bjørnson blir nevnt,» skriver lyrikeren Rolf Jacobsen i forordet til diktutvalget han laget i tilknytning til Bjørnson-jubileet i 1982. I denne samlingen har Rolf Jacobsen valgt ut de 95 diktene han vurderte som Bjørnsons mest levedyktige, både blant hans velkjente og mindre kjente dikt. Her er kjærlighetsdikt, naturstemninger, historiske romanser, nasjonale dikt, politiske dikt og dikt om store samtidige personer. Mange av Bjørnsons dikt har blitt en så selvfølgelig del av vår felles kulturarv at vi knapt nok er oss bevisst at det nettopp er Bjørnson som står bak. Når denne boken utgis på ny, gir det en fin anledning til å gjenoppdage noe av dette.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205270954