Jeg er ei kommunistkjerring!

av (forfatter) og Steinar Lone (oversetter).

Bokvennen 2014 Innbundet

Hvor positivt var Ceasescus fall for det rumenske folket og har egentlig den økonomiske og sosiale situasjonen for de vanlige innbyggerne bedre seg? Disse spørsmålene ligger som et bakteppe i Dan Lungus roman om vanlige menneskers liv før og etter den rumenske revolusjonen som førte til kommunismens og Ceausescus fall i 1989.

Gjennom Emilias fortellerstemme blir leserne tatt med tilbake til hennes barndom og ungdom, til hennes drømmer og forhåpninger, og i samtalen med datteren får vi vite hvilke tanker hun gjør seg om dagens situasjon i Romania. For Emilia består livet av før og etter. Hennes gode minner knyttes opp mot den kommunistiske virkeligheten og selv det vonde kan med et nostalgisk blikk, ses på som positivt.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Romania

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Lettlest og humoristisk :) samtidig er det godt å lese noe som gir litt perspektiver på og modererer bastante syn på hvordan samfunnet "er". Jeg synes stemmen i boka fikk nokså godt fram at vi ikke kjenner den rette sannheten/tolkningen av situasjoner og samfunn, heller ikke vi høyt utdannede og reflekterende mennesker.

• "Når havet stiger" av Jim Lynch
  • "Aya fra Yopougon" av Marguerite Abouet
  • "Ved stupet - roman" av Lori Lansens
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Verdens beste bygd - en framtidsroman fra 1992" av Arto Paasilinna
  • "Regn i november" av Auður Ava Ólafsdóttir
  • "Neste gang blir alt riktig" av Lene Ask
  • "Den hemmelige elven" av Kate Grenville
  • "Bønn for Tsjernobyl - en fremtidskrønike" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Pyongyang - en tegnet og meget begrenset reise i Nord-Korea" av Guy Delisle
  • "Atlas over fjerne øyer - femogfemti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til" av Judith Schalansky
  • "En historie om lesning" av Alberto Manguel