Jeg drømte at du drømte om meg

Aschehoug 2020 Innbundet

Jentene i klassen til Ada er idioter, moren hennes skjønner aldri helt hva hun mener, og storesøsteren snakker plutselig veldig mye om feminisme. Læreren foreslår at Ada skal prøve å ikke la seg irritere av alle rundt seg, men det er ikke så lett som det høres ut som.

Den eneste som forstår, er farmor - som viser seg å være mye mer enn den litt skumle, gamle damen som alltid skal sole seg toppløs. Sammen med henne får Ada tenke større tanker, hun kan stille vanskelige spørsmål og hun tør etter hvert også å snakke høyt om Victor. For kan det virkelig være sånn at hun begynner å bli forelsket? Hva er i så fall meningen med det?

«... forfatteren skal ha ros for å ta minitenåringenes innviklede følelsesliv og frustrasjoner på dypt alvor. Som forteller ligger Vaagers viktigste styrke i evnen til å til å skrive realistisk, livfull dialog - hun skaper overraskende og effektive personportretter gjennom replikkene hun gjengir. Fortellingen drives dessuten framover gjennom enkle, virkningsfulle scener. ... kjøp den gjerne til en frustrert elleveåring som trenger noe å lese på pubertetens venterom.» Astrid Hygen Meyer, Klassekampen

«Boka er sykt bra! - Sier 11-åringen Molly spontant. Med Jeg drømte at du drømte om meg har Fanny Vaager levert en sjarmerende og klok bok om før-puberteten, pre-teens eller hva vi kaller 11-13 åringene.» Jan Ø. Helgesen og Molly Nagel, Nettavisen (Terningkast 5)

ISBN13 9788203267987

EAN 9788203267987

• "Ikke lov å le" av Kine Jeanette Solberg
  • "Hør'a dagbok! - dagen Nansi gjøret dagbokskriving heftig igjen!" av Amina Sewali
  • "Outlaster" av Nina Borge
  • "Gutten i mørket - roman" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Jo har skjedd" av Kristine Rui Slettebakken
  • "Søstera di er den peneste på skolen" av Sverre Henmo
  • "Lampe - et sjøsalt eventyr" av Annet Schaap
  • "Frida og jakten på nesehårene" av Frode Øverli
  • "Ellinor" av Katarina von Bredow
  • "Mageboka - sju steg mot å like kroppen din" av Hilde Østby
  • "Marshmallowsmaskinen" av Bobbie Peers