Svart lego

Gyldendal 2019 Innbundet

Hva skal du gjøre når du ikke har det noe bra, men alle andre forteller deg at du har det helt fint?

Det er ikke lov å ikke like farmoren sin. Jeg vet det. Farmor er ikke flink til å være farmoren min. Hun er ikke noe flink til å være farmoren min i det hele tatt. - Thomas, snart 11.
Storebror Peter er superallergisk, og lillesøster Johanne har en hjerne som ikke er som alle andres. Thomas er veldig glad i dem, men det er så vanskelig å ta hensyn hele tiden.
Og så er det farmor. Hun er utrolig hjelpsom - det synes hun i alle fall selv. Thomas er ikke så sikker på det. I så fall hjelper hun alle andre enn ham. Dessuten er han heller ikke sikker på om han liker henne, egentlig. Men det er jo ikke lov. Og enda vanskeligere blir det når han forsøker å redde farmor ved å si noe han ikke mener.

ISBN13 9788205520615

EAN 9788205520615

Jeg ville gjerne elske denne boka, spesielt fordi jeg vet hvordan det kan være å være søsken til noen med krevende utfordringer. Men så blir jeg aldri så veldig engasjert. Verken i hovedpersonens forhold til søsken, venner, foreldre eller den forferdelige farmora. Og jeg konstaterer bare at hun er fæl, jeg føler ikke noe. Dessverre.

• "Udyr" av Kristine Tofte
  • "Mai og Juni" av Lene Ask