Isen

thriller

Gyldendal 2019 Innbundet

Det er ikke bare isen som trues på Nordpolen! John Kåre Raake - en av manusforfatterne bak suksessfilmene "Bølgen" og "Skjelvet" - kommer med brennaktuell thriller.

Tidligere spesialsoldat Anna Aune har flyktet fra alt og alle, og isolert seg sammen med forskeren Daniel Zachariassen på en luftputebåt nær Nordpolen. De skal dokumentere klimaendringenes ødeleggelser mens de lar seg drive med isen gjennom polarvinteren.
På de dødes dag, allehelgensdag, lyser en nødrakett plutselig opp den nattsvarte himmelen, rett over den kinesiske forskningsbasen få kilometer unna. Anna og Daniel er de eneste som er nær nok til å hjelpe. Men er nødsignalet et rop om hjelp eller en advarsel?
Da de når fram til den kinesiske leiren, møtes de av et marerittaktig syn. I basens laboratorium finner de forskerne fastfryst i bevegelsen og dekket av is. En voldsom temperatursenkning har tatt livet av dem i løpet av brøkdelen av et sekund. Det ser ut som en tragisk ulykke, men det går snart frem at de er drept ... og at morderen befinner seg i nærheten. Samtidig blåser det opp til en rasende polarstorm. Kuldas dødelige herjinger og morderens iskalde spill gjør redningsaksjonen til en kamp for å overleve.

ISBN13 9788205521667

EAN 9788205521667