Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
En god spesialpedagog må i møte med eleven kunne balansere mellom alminneliggjøring og spesialist-perspektivet. Det kreves kunnskaper om funksjonshemningen for å vite når det er til hjelp å stille normale forventninger. Denne boka gir grunnleggende kunnskaper om ulike typer funksjonshemninger. Kapitlene er skrevet av noen av landets beste fagfolk på sine områder, og de er utformet etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak. Boka er beregnet på lærerstudenter og spesialpedagogikk, 1. avd.
Omtale fra forlaget
Spesialpedagogikkens bivirkning er ofte denne: Det avvikende blir så framhevet at man ikke lenger ser barn og unges ressurser. Dilemmaet med en bok som denne blir at man beskriver det elevene ikke kan: de blir identifisert via sine funksjonshemninger. At man må arbeide med deres svakheter, er åpenbart, men man må ikke la svakhetene skygge for potensialet. En dyktig spesialpedagog skal kunne balansere mellom spesialisering og alminneliggjøring. Forfatterne er noen av landets beste fagfolk på sine respektive områder, og kapitlene er utformet etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak. I denne nye utgaven er det lagt vekt på å presentere problemer og tiltak som er spesielt aktuelle i henholdsvis barnehage, grunnskole og videregående skole. Boka er skrevet for studenter i førskolelærer-, lærer- og spesialpedagogisk utdanning.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1999
Format Innbundet
ISBN13 9788200128250
EAN 9788200128250
Serie Spesialpedagogikk (12)
Språk Bokmål
Sider 411
Utgave 4
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket