Innføring i spesialpedagogikk

av (redaktør) og Terje Ogden (redaktør).

Gyldendal akademisk 2008 Innbundet

En god spesialpedagog må i møte med eleven kunne balansere mellom alminneliggjøring og spesialist-perspektivet. Det kreves kunnskaper om funksjonshemningen for å vite når det er til hjelp å stille normale forventninger. Denne boka gir grunnleggende kunnskaper om ulike typer funksjonshemninger. Denne utgaven fokuserer i tillegg på arbeidsprosessen fra kartlegging til tiltak, samt matematikkvansker. Boken er beregnet på lærerstudenter og pedagogikkstudenter.

Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til elever med særlige behov.

Det er ikke bare et spørsmål om å gi hjelp til enkeltelever, men også om å arbeide for å utvikle den ordinære undervisningen og læringsmiljøet i en inkluderende skole. Mens spesialpedagogisk praksis tidligere var knyttet til egne skoler, klasser, grupper eller timer, så handler det i dag mer om opplæringstilbudets kvalitet, relativt uavhengig av hvor dette tilbudet gis.Den nye utgaven av Innføring i spesialpedagogikk har fått et nytt kapittel om spesialpedagogisk praksis. Dette omfatter arbeidsprosessen fra kartlegging til tiltak, og kapittelet beskriver hovedprinsippene som ligger til grunn for arbeidet med de vanligste spesialpedagogiske utfordringene i skole og barnehage. Boka har også fått et kapittel om matematikkvansker, noe som har manglet i tidligere utgaver. De øvrige kapitlene er revidert i tråd med de siste årenes utvikling på det spesialpedagogiske praksis- og forskningsfeltet. Boka gir en solid og oppdatert innføring i spesialpedagogikk i barnehage, grunnskole og videregående skole, og den retter seg særlig til studenter i disse utdanningene.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205361188

EAN 9788205361188

• "Kvalitetsbevissthet i skolen - tilrettelegging av betingelser for effektiv læring og innovasjon" av Terje Ogden
  • "Sosial kompetanse og problematferd i skolen - kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen" av Terje Ogden
  • "Dysleksi - fra teori til praksis" av Torleiv Høien
  • "Kan de ikke bare ta seg sammen - om barn og unge med ADHD og Tourettes syndrom" av Lisbeth Iglum Rønhovde
  • "Spesialpedagogikk" av Edvard Befring
  • "Cappelens kokebok" av Aase Strømstad