Ingenmannsland

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Carl Sørensen er dement, og er på pleiehjem. Han vil ut, og han vil besøke konens grav, men det får han ikke lov til. Da frigjør han seg fra kroppen, og dykker ned i fortiden. Der finnes en hemmelighet: datteren Ellen. Carl vil også gjerne hjem, men han får ikke bestemme selv lenger. Han bestemmer seg for å gjennomføre det han har tenkt på siden den første dagen på hjemmet: Han slutter å spise.

En klok roman om senilitet og sykdom, og om hvor viktig det er å fortelle sin historie i tide. Kirsten Thorup mottok i fjor Danmarks største litteraturpris stemt frem av 25.000 lesere. Carl Sørensen er på pleiehjem, på et nakent rom. Men fluktinstinktet hans har holdt seg konstant siden barndommen. Han vil ut, han vil besøke konens grav. Men det får han ikke lov til. Og så frigjør han seg fra kroppen og dykker ned i fortiden. Der fins en hemmelighet: datteren Ellen. Men hvordan kan han få sagt det? Han vil også hjem igjen, men nå er det andre som bestemmer. Barna hans er snille og omtenksomme og gjør alt det som er menneskelig mulig. Men det mulige er ikke menneskelig. Og så tar han den beslutningen som er modnet i ham siden den første dagen på hjemmet.Ingenmannnsland er en roman om hvordan vi lever akkurat nå, en roman som kretser om ensomhet og om avstand mellom generasjonene, mellom foreldre og barn, og om hvordan familielivet har forandret seg.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205328983