Omtale fra forlaget
THE NUMBER ONE BESTSELLER FROM THE MILLION-SELLING AUTHOR OF CAST IRON, COFFIN ROAD AND THE BLACKHOUSE
WHATEVER HAPPENS
Niamh and Ruairidh Macfarlane co-own the Hebridean company Ranish Tweed. On a business trip to Paris to promote their luxury brand, Niamh learns of Ruairidh's affair, and then looks on as he and his lover are killed by a car bomb. She returns home to Lewis, bereft.
I'LL ALWAYS BE THERE FOR YOU
Niamh begins to look back on her life with Ruairidh, desperate to identify anyone who may have held a grudge against him. The French police, meanwhile, have ruled out terrorism, and ruled in murder - and sent Detective Sylvie Braque to shadow their prime suspect: Niamh.
I'LL KEEP YOU SAFE, NO MATTER WHAT
As one woman works back through her memories, and the other moves forward with her investigation, the two draw ever closer to a deadly enemy with their own, murderous, designs.
Forlag Riverrun
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9781784294977
EAN 9781784294977
Genre Politi og detektiver Krim
Språk Engelsk
Sider 464
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Enda en bok fra Peter May der handlingen er lagt til Hebridene og øya Lewis. Denne gangen handler det om ekteparet Niamh og Ruairidh Macfarlane. De driver et fima som produserer Ranish Tweed, en mykere og mer eksklusiv utgave av dette stoffet, med uvanlige fargekombinasjoner.
Da de to er på forretningsreise i Paris, får Niamh mistanker om at ektemannen skjuler noe for henne. Hun har mottatt en e-post som påstår at mannen hennes har et forhold til en annen kvinne. Like etter at hun har konfrontert Ruairidh med dette, blir han og elskerinnen drept av en bilbome med Niamh som vitne.
Niamh må reise hjem til Lewis alene med restene av sin døde mann i en eske. Det blir en ganske dyster hjemkomst, da hun har et ganske anstrengt forhold både til svigerfamilien og til sine egne foreldre.
Som vanlig i May sine bøker, veksler handlingen mellom nå- og fortid. For å forklare dagens handlinger og hvordan forholdet mellom personene i boka er nå, ser man tilbake på ting som har hendt mellom disse personene tidligere.
Jeg har hatt stor glede av May sine tidligere bøker, særlig Lewis trilogien, men denne boka syns jeg rett og slett var dårlig. Handlingen var klisjefylt og tidvis komisk usannsynlig. Vekslinga mellom nåtid og fortid fungerte ikke så bra som tidligere. Handlingen fløt ikke skikkelig, det ble mer som en hakkete oppramsing av ting som har hendt. Beskrivelsen av vær og landskap på øya er flott, men her blir det dessverre bare en fin innpakning av en dårlig historie.
Peter May "Jeg svikter deg aldri"
Niamh og Ruaridh Macfarlane fra Lewis i Ytre Hebridene driver sammen veveriet Ranish Tweed. På en internasjonal tekstilmesse i Paris, der ekteparet deltar for å promotere sine luksuriøse stoffer, får Niamh vite at Ruaridh har et forhold til den russiske motedesigneren Irina Vetrov. Bare timer senere blir hun vitne til at de to blir drept av en bilbombe. Med restene av Ruaridh i en liten kiste reiser Niamh tilbake til Lewis for å begrave sin mann. Alene i huset deres på en forblåst klippe utenfor Ness, leter Niamh etter en forklaring på Ruaridhs død i det livet de har delt helt siden han reddet hennes da hun var sju og han ni år gammel. Kan morderen finnes i deres felles fortid?
Peter May er tilbake med en ny frittstående krim fra Hebridene. I boka er det ekteparet Niamh og Rauairidh som er hovedpersonene. Som Peter Mays tidligere bøker, er også denne boka fortalt i to historier. Den ene i nåtid, hvor de er på en stor tekstilmesse i Paris. Her ser Nimah ektemannen sin gå inn i en bli med det som kan være hans mulige elskerinne. Bilen blir deretter sprengt i lufta. Etterforsker Sylvie Braque etterforsker saken som mulig terror. Eller kan Nimah stå bak det? Alle Mays fan har noe å glede seg til her. Han skriver så vakkert, intenst og storslagent at man føler at man er til stede på plassene han skriver om i boka. I tillegg er det svært gode personbeskrivelser. I den andre historien tar forfatteren oss med tilbake til ekteparet Niamh og Rauairidh sin barndom, og utover til de ble et par. Vi får også et innsyn i hvordan veveryrket er å jobbe i. Romanen har alt fra lange, til ganske korte kapitler, og den blir bare bedre og bedre utover, til man er helt hektet og bare må lese den ferdig. Boka er likevel ikke spekket med action fra første til siste side, det går i bedagelig tempo mot oppklaring av mordet, der jeg ble skikkelig tatt på senga over hvem gjerningsperson var. Jeg ble rett og slett rundlurt! Denne boka er det bare å legge seg til rette i godstolen og nyte. Boka er også mye mer enn ei krimbok, så jeg tror også at de som vanligvis ikke er så glade i krim vil like den, på grunn av det med det vakre språket og beskrivelsene.. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre. Alle fan av Lewis trilliogien har noe å glede seg til her. Boka er et lesereksemplar sponset av forlagetTerningkast 5
Jeg lyttet til lydbokutgaven av denne boka. Fra før har jeg hørt Lewis-trilogien, som jeg likte godt.
Som i ovennevnte bokserie veksler også denne boka mellom nåtid og fortid. Denne gangen blir skildringene fra hovedpersonenes barndom og ungdom litt for mange, litt for langdryge og veldig uttværet. Det samme gjelder igrunnen naturskildringene. Joda, Peter Mays bøker gir meg lyst til å besøke Hebridene, men det blir tidvis for mange og lange beskrivelser av torv, klipper og brytende bølger.
I denne boka drives historien alt for sakte framover. I lydboka, som er ca 10:30 lang, er oppnøsting av alle tråder og nesten all spenningsfylt handling samlet til den siste halvtimen. De ti foregående timene går ulidelig sakte. Historien er dessverre tynn og slutten er aldeles himmelropende dårlig og usannsynlig. Boka burde vært både forkortet og mer gjennomarbeidet.
Eneste grunn til at jeg kaster toer på terningen, istedenfor én, er samfunnsbeskrivelsene fra Hebridene og at framstilling av tweed som næringsveg og håndverk vekker interesse.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket