I tilfelle dommedag

enkel beredskap for vanlige folk

Kagge 2019 E-bok

Beredskapsboken alle husstander burde ha.
Hvordan ville det føles å være innendørs i 72 timer, uten internett, strøm eller vann? For de fleste av oss kunne det fort blitt en ganske utrivelig seanse. Faktisk oppga hele to av tre nordmenn i fjor at de ikke hadde noen plan for et slikt scenario. Kanskje var det derfor Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) før jul sendte ut en brosjyre til alle husstander i landet. Der fikk vi beskjed om å skaffe oss 20 ting som skal ligge parat i tilfelle en krise rammer.

Men hvordan oppbevarer du egentlig disse vanndunkene staten mener vi bør ha liggende? Og hvordan løser du toalettsituasjonen dersom vann og strøm forsvinner? Denne boken gir deg svaret og lærer deg hvordan du etablerer en enkel og god egenberedskap. Leser du den, vil 72 timer i en krisesituasjon kanskje ikke bli helt krise allikevel.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Genre Humor

En grei bok om prepping, men kanskje mest for de spesielt interesserte, men en ok gjennomgang for dem som ikke er det også. Boken er litt overoptimistisk og litt for mye informasjon på en gang, men med en god del ting som man ikke helt har tenkt på før som kan være lurt å være forberedt på i tilfelle en slik "dommedags" situasjon skulle oppstå der man er lengre tider uten strøm, vann etc.
Jeg tar allikevel ikke imot helseråd av forfatteren når han skriver i parentes at pasta er næringsrikt. Sannheten er at det er næringsfattig søppelmat, men i en krisesituasjon sluker man nok det man har igjen eller kommer over. Boken har mange selvfølgeligheter og noen kjedeligheter å lese gjennom, men greit å ha i bakhodet i tilfelle man får bruk for f.eks. førstehjelp i en krisesituasjon. Med andre ord, bedre å få det inn en gang for mye enn en gang for lite.

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Trettitre norske trær og hva de har vært vitne til" av Ole Mathismoen
  • "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe
  • "Postapokalypse nå! - håndbok i overlevelse" av Anne Linn Kumano-Ensby
  • "Den ubeboelige planeten - en fortelling om fremtiden på jorden" av David Wallace-Wells
  • "Som om jeg var fantastisk" av Sofia Nordin
  • "Pillebefinnende - hva vet vi om medisinene vi tar?" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Slik blir du et bedre menneske - en samling oppturer og nedturer" av Tegnehanne