I døde språks selskap

en bok om veldig gamle språk

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Pax 2009 Innbundet

Boken handler om veldig gamle språk som sumerisk, etruskisk, gotisk, hebraisk, Angelsaksisk, akkadisk, sanskrit og koptisk. Forfatteren forteller blant annet om forsvunne alfabeter, etruskiske gravskrifter og oskiske inskripsjoner fra Pompeii. Har ordliste og litteraturliste.

Denne boka handler om veldig gamle språk. Språk som nesten garantert ikke gir nyttige forretningsforbindelser. Kuriøst? Mange synes ikke det. De opplever disse språkene som høyst levende. Noen har tilbrakt livet med å utforske dem. Her presenteres en rekke slike språk for en bred leserkrets. I selskap med den unge svenske språkforskeren Ola Wikander blir språkene nøkler til historien, til litteratur, filosofi og myteomspunne kulturer. Vi får vite hvordan det gikk til når man lærte seg å tyde den gåtefulle kileskriften. Vi møter forsvunne alfabeter, etruskiske gravskrifter og oskiske inskripsjoner fra Pompeii. Vi ser hvordan man gjenopplivet den døde hebraisken. Og vi får vite hvordan man på sanskrit sier "lotusøyet" på sekstifire ulike måter - uten å bli innpåsliten!

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788253032054

EAN 9788253032054

Det å forstå en særlig innviklet og elegant bøyningsform fullt ut kan faktisk være en nesten uanstendig nytelse.

Gilgamesj,hvor vandrer du? Livet du søker kommer du ikke til å finne. Da gudene skapte menneskeslekten bestemte de døden for menneskeslekten og beholdt livet i sine egne hender. O du Gilgamesj,la buken din være full, mor deg du dag og natt! Gjør hver dag til en gledefest, dans og lek dag og natt! La klærne dine være rene, la hodet ditt være vasket, bad i vann! Se på barnet som holder hånden din, La hustruen din nyte i din favn! Dette er menneskets skjebne.

• "Alle jordens språk" av Alf Lombard
  • "Latinen lenge leve! - sitater og bevingede ord" av Vibeke Roggen
  • "De indoeuropeiske språkenes historie - et tre med mange grener" av Ola Wikander
  • "Jo visst kan du gresk og latin!" av Vibeke Roggen
  • "Språk og historie - en oppdagelsesreise" av Tore Janson
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Latin for begynnere" av Helene Uri
  • "Latin - kulturen, historien, språket" av Tore Janson
  • "Historien om Gud - i jødedom, kristendom og islam" av Karen Armstrong
  • "Norsk er et lite språk som er i ferd med å dø ut - og andre myter om språk" av Guro Fløgstad
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Vestens litterære kanon - mesterverk i litteraturhistorien" av Harold Bloom