I døde språks selskap

en bok om veldig gamle språk

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Pax 2011 Heftet

Boken handler om veldig gamle språk som sumerisk, etruskisk, gotisk, hebraisk, Angelsaksisk, akkadisk, sanskrit og koptisk. Forfatteren forteller blant annet om forsvunne alfabeter, etruskiske gravskrifter og oskiske inskripsjoner fra Pompeii. Har ordliste og litteraturliste.

Forlag Pax

Kort, nesten leksikalsk innføring i gamle språk.

De elleve utvalgte språkene strekker seg geografisk i et sammenhengende belte fra India til England. Dermed får Wikander også fram sammenhengen mellom dem, slik at ord fra sanskrit eller det for meg helt ukjente oskisk meget vel kan leve videre i norsk. For hvert språk får vi ellers vite noe om den historiske konteksten, den grammatiske oppbyggingen og noen korte teksteksempler. Men selv med tilnærmet lydskrift er det vanskelig å forestille seg hvordan disse språkene egentlig lød.

Det å forstå en særlig innviklet og elegant bøyningsform fullt ut kan faktisk være en nesten uanstendig nytelse.

Gilgamesj,hvor vandrer du? Livet du søker kommer du ikke til å finne. Da gudene skapte menneskeslekten bestemte de døden for menneskeslekten og beholdt livet i sine egne hender. O du Gilgamesj,la buken din være full, mor deg du dag og natt! Gjør hver dag til en gledefest, dans og lek dag og natt! La klærne dine være rene, la hodet ditt være vasket, bad i vann! Se på barnet som holder hånden din, La hustruen din nyte i din favn! Dette er menneskets skjebne.

• "Alle jordens språk" av Alf Lombard
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "De indoeuropeiske språkenes historie - et tre med mange grener" av Ola Wikander
  • "Latinen lenge leve! - sitater og bevingede ord" av Vibeke Roggen
  • "Etymologi for alle - levende ord" av Johan Hammond Rosbach