I de beste sirkler

kriminalroman

Juritzen forl. 2018 Innbundet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Privatdetektiv Olivia Henriksen har fått i oppdrag å løse et helt spesielt mysterium: Hvem lager kornsirkler i åkeren til Erling og Vigdis Svingen? På sin nattlige spaning finner Olivia ikke bare en kornsirkel, men også en død mann. Olivias jobb er å etterforske kornsirkelen, men hun klarer selvsagt ikke å holde seg unna drapssaken. Mannen som ble drept, hadde mange fiender, så Olivia må spane blant lokalpolitikere, miljøvernere, fallskjermhoppere og UFOmenigheten i sin jakt på morderen.

En spennende krim der bloddrypp er erstattet med boblende Prosecco.

Lene Lauritsen Kjølner (f. 1962 på Nøtterøy) debuterte som forfatter i 2013 med novellen Armer og bein. I 2015 vant hun Nytt blodprisen for beste krimdebut.
Lene skriver krim med humoristisk, selvironisk snert og lite blodige detaljer. I serien om den driftige privatdetektiven Olivia Henriksen foregår handlingen på den fiktive øya Ankerholmen, en lett blanding av øyene Føynland (der forfatteren har vokst opp), Husøy og Veierland. Lene er gift med gitarist og musiker Per Fredrik Kjølner. De er bosatt på Nedre Råel i Tønsberg.

Forlag Juritzen forl.

Omtalt sted Tønsberg

En helt ok krim, men det mangler spenning. Jeg trodde jeg skulle få et skikkelig spenningsklimaks i ett av kapitlene, men det var over før det startet. Plottet i seg selv har potensiale, men det ble ikke godt nok utnyttet. For min smak blir dette alt for lett og enkelt, men kanskje en god bok til litt sløv ferielesing?

Men ærlig talt, hvem kjenner så mange personer som identifiserer seg selv som treklemmere...?

I de beste sirkler er hyggelig, varm og spennende. Den legger stor vekt på personbeskrivelser og det er noen av karakterene som henger igjen hos en på grunn av beskrivelsen. Det skjer mord, men som Agatha Christie legger mennesker seg fint ned og dør, man hører ikke noe om blod eller får beskrevet mordhandlingen. Det gjør Kjølners krim mye mer tilgjengelig for dem som ikke leser krim til daglig.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger