I dag ville jeg helst ikke ha møtt meg selv

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Tiden 2011 Innbundet

Romanen skildrer livet i et diktatur, hvor overvåkningsapparatets nærvær merkes overalt. Vi følger en ung kvinne på vei til det siste i en lang rekke avhør med major Albu, som hver gang de møtes kysser henne på hånden samtidig som han klemmer neglene hennes så hardt sammen at hun kunne skrike. Underveis minnes hun bruddstykker av sitt liv og sine forhold til menneskene rundt seg.

Nobelprisvinner Herta Müller leverer nok en sterk roman med den totalitære galskapen som bakteppe.

En ung kvinne sitter på trikken på vei til et forhør med major Alba i sikkerhetstjenesten. Hun skal være der presis klokken ti. Trikken stopper, nye passasjerer kommer på, og samtidig driver biter av livet hennes forbi i minnet: barndommen i den lille landsbyen, deportasjonen av besteforeldrene, det halverotiske forholdet til faren, det naive ekteskapet med "parfymekommunistens" sønn, og de gylne øyeblikkene av lykke med Paul, selv de gangene han drakk.Hun har tatt denne trikken mange ganger før. Hun har blitt innkalt til forhør mange ganger før. Men denne torsdagen skal alt bli annerledes. Herta Müllers roman I dag ville jeg helst ikke ha møtt meg selv gir et foruroligende bilde av livet i et diktatur, hvor sikkerhetstjenesten finnes overalt, selv der man skulle tro det fantes en vei vekk - som i språket, i minnet, i latteren. Romanen beskriver et liv som hele tiden må leves på grensen til galskapen, og man blir tvunget til å ta valget mellom livsløgnen og fornuftens kollaps.

Forlag Tiden

Omtalt sted Romania

Orkade inte lyssna på den här boken eftersom inläsaren var så inibäng trist att lyssna på. Får söka efter den på norska istället eller med en annan svensk inläsning. Tror att boken i sig egentligen är bra, men jag för hela tiden iväg med tankarna...

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

• "Å leve, lever, har levd - et møte med alderdommen" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Ond natur, eller Med Elvis i Mexico" av Javier Marías