Hytta

fire vegger rundt en drøm

av (forfatter), Simone Abram (forfatter) og Haakon Harriss (foto).

Kagge 2019 Innbundet

Hytter er som en nøkkel inn til nordmenns sjel. Få ting rommer så mange drømmer og så mange skuffelser som hytta.

Forfatterne av denne boka er to sosialantropologer som har besøkt hytter over hele landet på jakt etter livet som utspiller seg der. I boka forteller folk om alle sider ved hyttelivet, hvordan familien deler på å bruke hytta, alle de uskrevne reglene hver familie har for bruken av hytta, hvordan arveoppgjør organiseres og mye mer. Den handler om det som driver folk til å tilbringe uendelig mange timer på å ta vare på et sted de sjelden får brukt. Den handler om sjokket når en søster plutselig vil selge seg ut, og takserer farfars livsverk i kroner og øre. Den handler om den vanskelige arveprosessen, og de gamles håp om at barna skal komme til enighet. Og om sprinkelsengene som fraktes langt opp i fjellheimen i håp om at barnebarnet kanskje kommer på besøk. Når vi snakker om hytta formidler vi både kjærligheten og tvilen i de næreste relasjonene våre.
Boka er rikt illustrert av fotograf Haakon Harris, som har vært med forfatterne rundt på hyttebesøk. Fotografiene blir vist på en utstilling om norsk hytteliv på Norsk Folkemuseum april-oktober 2019.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Morsomt å lese om den norske hyttedrømmen sett gjennom to sosialantropologers øyne. Boka er blitt til som del av et forskningsprosjekt hvor de har intervjuet eiere og brukere av hytter i Norge. De prøver å gripe tak i det som gjør hytta så viktig, selv om den gjerne brukes sjelden og standarden ikke nødvendigvis gir en høy markedsverdi.

Det er lett å kjenne seg igjen i mange av fortellingene. Hytta blir for mange limet i familien gjennom flere generasjoner, men blir også kilde til arvestrid eller misnøye hvis man skal eie sammen. Og når er du godtatt som et medlem av familien hvis du kommer inn som kjæreste/ektefelle? Det er ikke alltid like lett å finne sin plass i «hyttehierarkiet». Boka krydres med historier som illustrerer problemstillingene de tar opp. Lettlest og underholdende bok som egner seg godt til å lese små kapitler fra innimellom andre bøker.

De hyttene som er lettest å låne bort, er nok dem med enkel vedfyring og utedo, men også hytteleiligheter med alle moderne fasiliteter. På slike steder skal det mye til for å ødelegge noe: Man låser seg inn, fyrer opp en vedfyrt peisovn, slår på noen brytere, og det er det. Mellom disse ytterpunktene er det derimot mye som kan gå galt. Her finner vi det store mellomsjiktet av hytter, der oppgradering har skjedd gradvis, og med et bredt spekter av mer eller mindre godkjente tekniske løsninger. I slike hytter er infrastrukturen et skjørt og sårbart system. Mange av de teknologiske innretningene vi finner her, krever en særegen form for spisskompetanse. Det kan dreie seg om parafinovner som er vanskelige å tenne, eller propantanker som står skjult på uventede steder. Det kan handle om forbrenningstoalett som krever en viss teknisk innsikt for å forstå, eller om bøyer og fortøyninger, eller intrikate koblinger mellom solcellestrøm, radio og pumpesystem. Ofte er det et betydelig innslag av "Petter Smart-løsninger" som ikke uten videre er selvforklarende for uerfarne gjester.

• "Tegnehanne - blod, svette og tress-is" av Tegnehanne
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Ikke tenk på meg" av Tegnehanne
  • "Gruppa" av Anna Fiske
  • "Tegnehanne" av Tegnehanne
  • "Magisk opprydding - rydd deg lykkelig med Konmari-metoden" av Marie Kondo
  • "En frivillig død" av Steffen Kverneland
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Håndbok for vaskedamer - noveller i utvalg" av Lucia Berlin
  • "Livet - illustrert" av Lisa Aisato