Hvis det er flere som juger nå

Aschehoug 2011 Innbundet

Agnes og Rebekka er bestevenner. Da Agnes flykter blir Rebekka med på ferden mot Sverige. Det viser seg at Agnes' mor har alvorlige psykiske problemer, og til slutt velger Rebekka å fortelle om dette, selv om hun har lovet Agnes å la være. Agnes' mor får behandling, og jentenes vennskap fortsetter, på tross av alt de har vært gjennom.

Agnes er forsvunnet. En storstilt leteaksjon settes i gang. Venninnen Rebekka finner Agnes, men Agnes får henne til å love ikke å si det til noen. Agnes forteller at moren hennes, og Rebekkas foreldre, har løyet i alle år. Faren hennes er slett ingen snill man slik de voksne alltid har sagt - han sitter i fengsel. Agnes vil hevne seg ved å rømme. Og hun vil ha med Rebekka. Etter hvert viser det seg at Agnes egentlig har en helt annen historie å fortelle, nemlig om sin fortvilte kamp for å skjule morens angstsykdom. "Hvis det er flere som juger nå handler om et varmt vennskap som settes på en sterk prøve.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788203253935

EAN 9788203253935

Det finnes noen typer folk du aldri ser i byen, men som bare finnes på bygda. De vokser opp på helmelk, kneippbrød og potetgull og får ofte digre kropper. De er litt forvokste, de kjører bil med en liten hale fra ett eller annet dyr hengende under speilet i midten foran, de spiller høy musikk og sier ikke stort. De er ikke farlige, men de oppfører seg som om de krever en viss respekt, det har noe med det brede, tilbakelente ganglaget å gjøre. Jeg vet det, for jeg har vært på Rena i flere sommerferier på rad.

Ungdomsbøker med ulike psykiske lidelser som tema

• "Tapt og funnet - 9 historier om å være omtrent 14" av Mariangela Di Fiore
  • "Victoria Vargmo og jerntrollet" av Alexander Løken
  • "Farlige spor" av Kjersti Scheen
  • "Tegn" av Anne Ch. Østby
  • "Valpen til Vilde" av Marit Reiersgård Bredesen
  • "Hundetanker" av Tyra Teodora Tronstad
  • "Det var en gang en sommer - historien om 22. juli og tiden etterpå - fortalt for barn" av Vidar Kvalshaug
  • "Kjære miss Nina Simone" av Tor Fretheim
  • "Silber - drømmenes andre bok" av Kerstin Gier