Voksesmerter

Dreyers forlag 2023 Innbundet

Uprisen-vinner 2023 med ny roman om vennskap, forelskelse og familieliv som påvirkes av en krig som er slutt.

NOMINERT TIL UPRISEN 2024!

«Det er få bøker som får meg til å faktisk føle noe, men det gjorde denne» Elida, Tjøme ungdomsskole, på denboka.no

Året er 1991, nyhetsbildet preges av at Jugoslavia går i oppløsning. Louise er 15 og går siste året på ungdomsskolen. Hun bor på et tettsted utenfor Trondheim sammen med Besta og Beste. Moren Kirsty, som forlot Louise da hun var liten, har tatt kontakt igjen. De går på bar i helgene og later som de er søstre. Louise blir venner med Seb, som nettopp har flyttet til stedet. De fester sammen og spenning oppstår. Så får Beste mareritt om nettene. Louise finner et gammelt foto fra Jugoslavia ute i verkstedet hans, sammen med ei flaske whisky og et brev på serbisk. Hva er det Beste skjuler?

Marte Mittet vant Uprisen 2023 for romanen Heiloen, som er inspirert av familiens opplevelser under andre verdenskrig. Hennes første roman, Ulvehunger, ble nominert til Kulturdepartementets debutantpris i 2022. Voksesmerter er Mittets tredje roman.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2023