Hva vi spiser når vi spiser kjøtt

av (forfatter), Karen Victoria Lykke (forfatter) og Siw Pessar (foto).

Res publica 2023 Innbundet

På eggekartongen tripper hønene rundt på tunet, koteletter kommer fra glade griser og melken leveres av kuer som spiser deilig, grønt gress. Slik liker vi å tenke om dyrene som gir oss mat. Sannheten er at vi i dag konsumerer mer kjøtt enn før, samtidig som vi vet stadig mindre om dyrene vi spiser. Kjøtt er blitt en ingrediens som ligger ferdig plastpakket i butikken, og koblingen til et levende dyr er forsvunnet.

Forfatterne Karen V. Lykke og Kristian Bjørkdahl skriver om kjøttproduksjon og kjøttkonsum, og viser hvordan dyrehold, slakt, forbruk og matkultur har endret seg fra 1850-årene og frem til i dag. Er det produsentene som gir oss et idyllisert bilde av hvordan dyrene har det? Eller lukker forbrukerne øynene for realitetene? Selv etter sjokkreportasjer om elendige forhold i grisefjøset, påvirkes ikke salget av grillmat.

"Hva vi spiser når vi spiser kjøtt" er en bok om mat, dyrevelferd og landbrukspolitikk, og et stykke kulturhistorie om livet på gården før og nå.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2023

Med andre ord fremstiller bransjen kunnskap som reell, pålitelig og tilstrekkelig når kunnskapen er til deres fordel, men som ikke-eksisterende, mytisk, upålitelig eller utilstrekkelig når den ikke er til deres fordel. Dette er en dypt problematisk og politisert måte à undergrave tilliten til forskning på.

• "Til oss - fra de eldste" av Linn Skåber
  • "Museum for mordere og redningsmenn - roman" av Simon Stranger
  • "Småting som dette" av Claire Keegan
  • "De som ikke finnes" av Simon Stranger
  • "Kvit, norsk mann - dikt" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Tre lys" av Claire Keegan
  • "Olive Kitteridge" av Elizabeth Strout
  • "Lungeflyteprøven - forsvar for en ung kvinne som var mistenkt for spedbarnsdrap" av Tore Renberg
  • "Fyrstene av Finntjern - roman" av Lars Elling
  • "Løpe ulv" av Kerstin Ekman