Hva velger du?

Utgivelsesår 2018

Serie Gwen Starke (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Alaska

Svandis Hanna Gudmudsdottir "Hva velger du"

Hva velger du? er en reise i umenneskelige påkjenninger, hvor valgene du tar, følger deg livet ut. Tretten år gamle Tessa Grant forsvinner på vei hjem fra skolen. FBI-agent Gwen Starke og hennes kollegaer ved Healy Field Office i Alaska får saken. Tessa har levd et ensomt og anonymt liv, og hun har etterlatt seg få spor. Samtidig som presset øker i letingen etter Tessa, sliter Gwen med personlige problemer. Hun føler seg paranoid og kikker seg stadig oftere over skulderen. Hennes tidligere kollega, Stan Kross, er ettersøkt for flere mord og for å ha jaktet på Gwen. Hun overlevde, og han forsvant inn i villmarken. Det har gått et halvt år, og alle tror at han er død. Men Gwen har ingen tro på at han ikke lenger er en trussel.

Etter lest første boka "Jakten på Eden" hvor jeg satt igjen med flere spørsmål, håpet jeg på en bok nummer to. I denne andreboka fikk jeg svar på de ubesvarte spørsmål jeg satt igjen med. Også i denne boka er det FBI-Agent Gwen Stark som er hovedpersonen. Hun deler ikke mye av privatlivet sitt til kollegaene, men trives best på tur i fjellet. Gwen sliter med personlige problemer, samtidig som hun etterforsker forsvinningen av tretten år gamle Tess Grant. Gwen klarer ikke legge saken med hennes tidligere kollega bak seg. Hun tror ikke hun er død, selv om alle andre tror det. Samtidig dør bestefaren som har vært hennes holdepunkt i livet etter foreldrene døde.

Boka er lettlest med lett språk og korte kapitler, uten at de blir for langsomme eller med for mye utenomsnakk. Handlingen er kronologisk, og en del av den foregår på det skjulte nettet.
Det jeg liker best med bøkene hennes, er hvordan hun beskriver hvordan mennesker kan påføre andre ulidelige lidelser, lidelser som gjør at de kanskje aldri blir helt seg selv igjen. Vi får se hva et sykt menneskesinn kan påføre andre mennesker.
Dette er nok en ukjent forfatter som det er verd å stifte nærmere bekjentskap med, og boka anbefales sterkt videre. Jeg sitter igjen med en vag følelse om at det muligens også kommer en tredje bok?
Boka fås kjøpt hos de fleste nettbokhandlere. Boka er et lese-eksemplar sponset av forfatteren. Terningkast

Krimbøker

• "Skadedyr" av Siri Fossing