Hva sier du, Oskar?

verdenslitteratur fortalt for barn

av (forfatter), Elin Brodin (gjendikter) og Henning Hagerup (gjendikter).

Heinesen forlag 2007 Innbundet

Boken presenterer tolv bøker fra verdenshistorien som i utgangspunktet er skrevet for voksne. I denne boken er tanken å fortelle dem for barn, men uten å trekke fra for mye. Blant litteraturen som presenteres finner vi Odysseen, Den guddommelige komedien, Romeo og Julie, Faust og Øst for Eden. Med oversikt over bøkene på norsk.

Hva sier du, Oskar? er en bok som presenterer tolv av verdens beste og mest berømte fortellinger. Alle er opprinnelig skrevet for voksne, men her blir de fortalt for barn. Den eldste fortellingen handler om Odyssevs og hans lange reise - den yngste er om Oskar, gutten som bestemte seg for å holde opp å vokse. Og så er det Ødipus, kongen som stakk ut øynene sine. Og Faust, som veddet med djevelen. Og Don Quijote og Huckleberry Finn og Dante og Candide. Og Romeo og Julie. Og noen til. Hva sier du, Oskar? er en introduksjon til tolv litterære hovedverk - i barnehøyde og i en bok som på sin egen måte formidler hva historiene prøver å si, og hvordan de kan gjøre oss klokere. Thomas Thurah har skrevet noen av de seneste års mest roste bøker om litteratur. Han er født i 1963 og er utdannet i litteraturvitenskap og filosofi på Aarhus Universitet. Siden 1990 har han arbeidet som journalist, kritiker og redaktør i en rekke danske aviser i tillegg til at han periodevis har undervist ved Aarhus og Københavns Universitet.

Forlag Heinesen forlag

Utgivelsesår 2007