Gutenbergs hemmelighet

Aschehoug 2009 Innbundet

Sophus Blix er ofte å finne i onkelens antikvariat, men det er ikke fordi han er glad i å lese bøker. Han er mer interessert i hva som finnes i kjelleren. På bursdagen sin får han velge hva han vil ha i det gamle antikvariatet, og velger overraskende nok en gammel bok. Noe han kanskje kommer til å angre på. Dette er en historie om skrift, symboler og fantasi. Dette er den første romanen om Sophus Blix.

Sophus Blix fyller 15 år. I bursdagsgave får han velge seg akkurat den boken han vil i onkelens antikvariat. Sophus er egentlig ikke så glad i å lese, men gjemt i antikvariatets kjeller finner han en gammel, vakkert innbundet bok som skal vise seg å inneholde en stor hemmelighet. Så merker Sophus at underlige ting begynner å skje, og onkelen forteller at han er en utvalgt, en vokter. Sophus vil bare være seg selv, men snart er han nødt til å ta stilling til hva han skal gjøre. For boken viser seg å være en slags kode til en skatt, som flere er interessert i, og det blir etter hvert et farlig kappløp om å nå fram til skatten først! "Gutenbergs hemmelighet" er en kjempespennende historie som handler om skrift, symboler og fantasi.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203250781

EAN 9788203250781

Genre Spenning

Meget spennende barnebok (fra 12 år). I tillegg er den lærerik når det gjelder historisk kunnskap og ordenes og symbolenes historie. Bra!

Sophus hadde havnet midt oppi det berømte "Torgslaget" i Kristiania 17. mai 1829. Den store båten som lå til kai, var Norges første dampskip, og het Constitutionen. Det vrimlet av folk som ville se den spesielle farkosten. Samtidig var mange ute for å markere grunnlovsdagen. Siden 1814 hadde grunnlovsdagen vært forbudt å feire. Men nå som det ny dampskipet ankom, kunne det være en utvei for å markere dagen i smug. Politiet fryktet bråk når svenskekongen fikk greie på det. Dampskipets navn betydde nemlig Forfatningen. Og når noen ropte "Hurra for Constitutionen" var det mer en hyllest til Norges grunnlov enn til det nye skipet. Denne provokasjonen kunne ikke svenskekongen godta, mente stattholderen, og dermed var slaget i gang.

Bøker lest i 2013

• "Unn fra Stjernesteinene - en roman fra det gamle Grønland" av Hanne Marie Svendsen
  • "To knurrende løver - kulturpolitikkens historie 1814-2014" av Hans Fredrik Dahl
  • "Vulkanøya" av Jill Moursund
  • "Dødens skygge" av Jacob Weinreich
  • "Archie Greene og det magiske museet" av D.D. Everest
  • "Playback - fortellinger" av Liv Eirill Evensen
  • "Navnet på denne boka er hemmelig" av Pseudonymous Bosch
  • "Hva sier du, Oskar? - verdenslitteratur fortalt for barn" av Thomas Thurah
  • "Bare ett år" av Gayle Forman
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Blodmånenatta" av Guro Sibeko
  • "Skyggene" av Jacqueline West