Hunden som var Torsdag

en spenningsroman

Gyldendal 2007 Innbundet

En torsdag kveld står det en hund i døren til Rikart Hammer. Hunden viser seg å tilhøre en kvinne som er omkommet under ganske uklare omstendigheter. I de følgende dagene er det påfallende mange mennesker som vil ha tak i hunden. Disse menneskene har ikke gode hensikter. De fleste av dem er ikke hva de gir seg ut for å være, og mange av dem går mot en brå og uventet død. Hunden som var Torsdag er en beretning om alle de hemmelige og konspiratoriske lag virkeligheten er sammensatt av. Boken er forfatterens debut, og bygger delvis på egne opplevelser.

En torsdag kveld står det en hund i døren. En torsdag kveld står det en hund i døren.Dermed blir Rikart Hammers liv forandret for all framtid. For hunden viser seg å tilhøre en kvinne som omkom nettopp torsdag kveld, under ganske uklare omstendigheter. Og i dagene som følger er det påfallende mange mennesker som vil ha tak i hunden, og disse menneskene har ikke gode hensikter, de fleste av dem er ikke hva de gir seg ut for å være, og de fleste av dem går mot en brå og uventet død. Det er slike ting som snur verden på hodet for en sykmeldt hjelpeprest og enkemann med litt svake nerver . og som aldri før har eid en hund. Hunden som var Torsdag er en beretning om alle de hemmelige og konspiratoriske lag virkeligheten er sammensatt av, og som spør: Hvorfor er et dyr mindre verdt enn et menneske?Rikart Hammer (født 1948) har arbeidet i skolen og Den norske kirke. Hunden som var Torsdag er hans første bok. Den bygger delvis på egne opplevelser, men en del navn er endret av hensyn til personvernet. Hammer er i dag bosatt i Skien.

Utgivelsesår 2007

• "Hevnen fra himmelen" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Etter begravelsen" av Agatha Christie
  • "Etter orkanen" av Ingvar Ambjørnsen
  • "En midtsommernattsdrøm" av Arne Dahl
  • "Mysteriet Ingeborg Køber - en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord" av Ivo de Figueiredo
  • "Sort knekt" av Agatha Christie
  • "Uten et ord" av Linwood Barclay