Hotel Eldorado

Schibsted 2011 Innbundet

Malaga, 1961. Den norske sjømannen Aksel Hjelle går i land og begynner som altmuligmann på Hotel Eldorado. Dette er starten på det norske chartereventyret, og epoken er preget av gründerånd og optimisme. Aksel har tapt mange ganger før, men denne gangen er innsatsen høgere enn på lenge. Hvor høg, aner verken han eller leseren før Aksel nok en gang går i land i Malaga, mer enn førti år seinere.

Malaga, 1961. Solen skinner, dressene er dyre, drinkene stive og flyvertinnene filmstjernevakre. Det norske chartereventyret er så vidt i gang. Sjømannen Aksel Hjelle virvles inn i denne verdenen i noen måneder, som altmuligmann på det luksuriøse Hotel Eldorado. Her møter han Ella, hvis rolle det er å stå to skritt bak sin mann og danse med hans overordnede, firmamannen Ivar, og den kompromissløse kunstneren Balbo. Hva disse møtene innebærer, aner verken leseren eller Aksel omfanget av, før han nok en gang går i land i Malaga, mer enn fire tiår senere. Hotel Eldorado er en vidtrekkende roman, som tar leseren med inn i en tid preget av gründerånd og optimisme. Men historien har langt mørkere undertoner når den skildrer menneskene som nærmest blir rekvisitter i de glitrende omgivelsene, og som er tvunget til å leve med konsekvensene av andres valg.

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Spania

En intetsigende og rotete bok som jeg absolutt ikke likte. Jeg klarte ikke å følge med i alle historiene som ble fortalt her. Satt skuffet igjen da jeg var ferdig med siste side.

Boka handlar om Aksel Hjelle, tater, uteseilar, og ein likandes kar men som likevel kjenner seg dømd til å leve på utsida av den etablerte normalen i samfunnet. Han var ei kort periode tolk og altmuligmann ved det presumptivt fiktive Hotel Eldorado i Malaga som var under etablering i eit samarbeid mellom Braathens SAFE og diverse reisebyrå i 1961. 40 år seinare er den nyskilde Miguel i ferd med å restaurere hotellet, Aksel dukkar opp og hjelper til med oppussinga, og deler livshistoria si med Miguel. Det er ei livshistorie prega av overgrep, både direkte mot Aksel men mest mot mange som har stått han nær i livslaupet. Grunnen til at Aksel dukkar opp nettopp her etter så lang tid kjem fram mot slutten av boka.

Forfattaren Svanes er fantastisk flink til å male ut scenene i boka, det er nesten slik at ein kjenner å vere til stades sjølv. Detaljerte skildringar gjer at ein får inntrykk av at Svanes har framifrå kunnskap om sjøfart, om flislegging, om Braathens SAFE, om byen Malaga, om barnevernet i Norge på 1930-talet og diverse andre tema. Men det glepp litt enkelte stadar. For eksempel er flyskrog laga av aluminium, ikkje av stål som Svanes påstår minst 3 stadar i boka.

Handlinga gjer både store og små sprang i tid og stad, noko eg likar godt, og historia blir bygd opp på ein tiltalande måte. Eg har litt meir problem med dialogen og enkelte av tankestraumane i boka. Det virkar som om det er meininga å underfortelje, som kan vere eit godt grep, men når eg ikkje alltid greier å følge same tankebanene, eller gjere same assosiasjonene, som hovudpersonane i boka så blir eg innimellom hekta av.

Han hadde endret garderoben. Kastet de klærne hun hadde kjøpt, hvilket betydde at han måtte kaste nesten alt sammen.

Han gurgler innholdet i rødvinsglasset ned i en eneste langtrukken slurk.
"Smak på denne," sier han.
"Den er god," svarer Svensen fra Metro
"Jepp. Den er god. Pleier den å være så god på grisefest?"
"Niks."
"Niks. Skal den være så god?"
"Ehh ..."
"Niks, Den skal være billig. Den skal flomme! Det er det folk vil ha. Det et konseptet!"

Det går en kort streng mellom hjertene til to små søsken ...de ligger på hver sin sovesal på barnehjemmet, men likevel hender det at han synes han kan høre henne gråte om natten, de dagene hun har blitt satt i ett kott, eller rist med teppebankeren på baderommet eller en av vergene har kalt henne idiot mens alle barna sitter samlet med lesebøkene..

Lest i 2017

• "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts
  • "Som eit barn" av Sivert N. Nesbø
  • "Skårgangar" av Sivert N. Nesbø
  • "En ny begynnelse" av Adriana Trigiani
  • "Pappa er en stjerne - når far dør - en ung enke og tre døtre forteller" av Hege Holm
  • "Slik dag følger natt" av Yasmina Khadra
  • "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar