Home is where you die, sier Mr. Saunders

Oktober 2009 Heftet

Jeg-personen i denne romanen er en forfatter som dyrker tilværelsen som hjemløs. Han har alt han eier i en skulderveske i en oppbevaringsboks, og han har lenge hatt det med å forsvinne. Han lider av uvirkelighet, en engelsk lidelse han oppdaget i en av fortellingene til den argentinske forfatteren Jorge Luis Borges.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Tror du på et liv etter dette, sier Mr. Saunders. Nei, sier jeg. Er du sikker? Naturligvis er jeg sikker, sier jeg, hva skulle ellers være meningen med å dø?

Han er ikke i besittelse av evnen til å stikke av, kan jeg huske at jeg tenkte, han har det ikke i seg. Eller for å si det på en annen måte: Hans begavelse besto i evnen til å bli hvor han var.

Det meningsløse er alltid verre å utholde enn det grusomme.

Man må være nøye med detaljene, skulle jeg komme til å skrive, virkeligheten er nemlig full av dem, og det er på detaljene man blir avslørt.

Det er en vesentlig forskjell mellom det å ikke forstå sin samtid og det å ikke interessere seg for den […]

• "Peer Gynt-versjonen - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Fra et mislykket forsvinningsnummer - fortellinger" av Terje Holtet Larsen
  • "Variasjoner - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Flukt - novelle" av Oddmund Hagen
  • "Sander - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Ildens erindring 1 - opprinnelsene" av Eduardo Galeano
  • "Dilettanten - roman" av Terje Holtet Larsen
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Hatet til poesien" av Ben Lerner
  • "Ritualer - roman" av Cees Nooteboom