Holde seg i live

av (forfatter), Thomas Lundbo (oversetter), Asle Toje (annet) og Jonas Bals (annet).

Cappelen Damm 2023 Innbundet

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788202714581

EAN 9788202714581

Omtalt person Michel Houellebecq

Boken inneholder tidlige tekster av Houellebecq. Tekstene er skrevet på 90-tallet og tok meg tilbake til en annen tid. Ellers er det interessant å se hvordan Houellebecq oppfatter rollen som forfatter. Forordet og etterordet er godt skrevet og bidrar til å forstå hva forfatterskapet til Houellebecq betyr.

Engasjementet varierte fra høyt oppe til heller labert, men verdt å få med seg hans "gamle" tanker, når en har lest litt av hans "nye"

Sannheten er skandaløs. Men uten den har ingenting verdi. En oppriktig og troskyldig verdensanskuelse er i seg selv et mesterverk.

Ungdomsårene er viktige. Straks du har utviklet et begrep om kjærligheten som er tilstrekkelig ideelt, tilstrekkelig edelt og fullkomment, er du fortapt. Fra da av kan du aldri bli helt tilfreds.

Poesien må oppdage virkeligheten med sine egne rent intuitive framgangsmåter, uten å la den filtreres gjennom en intellektuell rekonstruksjon av verden.

Dere kan ikke elske både sannheten og verden.

Etter hvert som dere nærmer dere sannheten, øker ensomheten. Bygningen er praktfull, men folketom.

• "Noen måneder i livet mitt - oktober 2022 – mars 2023" av Michel Houellebecq
  • "I nærvær av Schopenhauer" av Michel Houellebecq