Skår

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Kagge 2023 Innbundet

Forfatteren av American Psycho er endelig tilbake! Tretten år siden hans siste roman kommer Skår, en episk og delvis selvbiografisk roman om en seriemorder som jakter på tenåringer i 80-tallets Los Angeles.

Bret Easton Ellis' fantastiske nye roman er en slående dramatisering av overgangen fra tenår til ung voksen. Skår forteller om tapt uskyld, sjalusi, besettelse, sex og mord, gjennom øynene til 17 år gamle Bret og hans venner. Denne romanen vil ikke gi slipp på deg!

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Genre Biografisk litteratur Thrillere

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Los Angeles

Omtalt person Bret Easton Ellis

Brilliant skrevet og flott tidsepoke og miljøskildring. Artig med (som vanlig) massivt omfang av namedropping av artister, klesmerker med mer. Allikevel: Unødvendig detaljerte skildringer av 17- åringers sexliv og selve krim/skrekk elementet ikke levende nok. Slutten litt forutsigbar antiklimaks
Når det er sagt: Går utenpå det meste som skrives

And the prince-of-darkness literary persona readers thought I had always embodied was now vanishing, being replaced by something sunnier—the man who wrote American Psycho was actually, some people were surprised to find out, just an amiable mess, maybe even likable, and not nearly the careless nihilist so many people mistook me for, an image that I perhaps played along with anyway.

A seventeen-year-old boy (I'd be eighteen in March) tooling across Mulholland in a convertible Mercedes dressed in a private-school uniform and wearing Wayfares is an image from a certain moment of empire that I was, at times, self-conscious about—did I look like an asshole? I'd briefly wonder—before thinking: I look so cool I don't care.

• "Holde seg i live" av Michel Houellebecq
  • "Min kjæreste skatt - roman" av Marieke Lucas Rijneveld