Himmelfallen

en roman i ord og bilder

av (forfatter), Brian Selznick (illustratør) og Johann Grip (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Ben og Rose ønsker begge to at livene deres hadde vært annerledes. Ben lengter etter faren som han aldri har kjent, og Rose drømmer om ei mystisk skuespillerinne. Da Ben oppdager et spor i sin døde mors rom og Rose leser ei overskrift i avisa, legger begge barna ut på ei reise for å finne det de lengter etter. Bens historie foregår i 1977 og fortelles ved hjelp av ord, mens Roses foregår i 1927 og fortelles ved hjelp av bilder.

Med Oppfinnelsen av Hugo Cabret (2008) definerte Brian Selznick sin egen kunstneriske virkelighet, uavhengig av sjangre og litterære referanser. Med Himmelfallen gjør han det igjen. I denne boken veves to gripende og fullstendig uavhengige historier sammen. Vi blir kjent med Ben og Rose. Bens historie er satt i 1977, og fortelles ved hjelp av ord. Roses historie foregår i 1927 og fortelles utelukkende i bilder.

Helt siden moren hans døde, har Ben følt seg bortkommen. Rose bor sammen med faren sin, og er svært ensom. Da Ben finner en mystisk ledetråd gjemt på morens rom, og muligheten byr seg for Rose, risikerer begge barna alt for å finne det de søker. Bevegende, spennende og vakkert - Himmelfallen er et mesterverk og et manifest fra en usedvanlig begavet og visjonær kunstner.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202362324

EAN 9788202362324

Omtalt tid 1970-1979 1918-1939

Omtalt sted USA

To historier fortelles samtidig, den ene med ord og den andre med svart-hvite tegninger. Begge historiene er sterke og involverer deg, men det var historien i bilder som først og fremst fikk tårene frem i øyekroken. Det er utrolig sterk når enkle tegninger kan røre en slik.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Jo og Jenny i svømmehallen" av Lene Ask
  • "Ruinene i Gorlan" av John Flanagan