Hemingways båt

Communicatio forl. 2007 Innbundet

Henført av den psykiatriske pasienten Edvards beretninger, blir sykepleieren Andrea med ham til Cuba. Her prøver han å finne Pilar, Ernest Hemingways etterlatte båt. Det skal vise seg at oppholdet blir helt annerledes og mye mer skremmende enn Andrea hadde sett for seg.

Den psykiatriske pasienten Edvard og sykepleieren Andrea, med en hemmelighetsfull bakgrunn, stikker av til Cuba. Andrea er blitt forført av Edvards historier om den karibiske øya og Ernest Hemingways tilknytning dit. Han har lovet å skaffe henne den store dikterens etterlatte båt, Pilar. Men oppholdet på Cuba blir ikke som Andrea har forventet. Hun oppdager nye og skremmende sider ved både Edvard og seg selv. Og hun får oppleve at den cubanske virkelighet, bak turistbrosjyrenes glansede bilder, er dyster og brutal, men også livsbejaende. Despotens øyne og ører er aldri langt unna. En roman om løgner, fortielser og ny erkjennelse, der den erotiske spenning mellom kvinne og kvinne spiller en avgjørende rolle. FARTEIN HORGAR (f.1955) debuterte som poet i 1980, med samlingen "Nattedikt". Senere har han utgitt flere diktsamlinger, barnebøker og en rekke kritikerroste romaner. Sammen med Siri Olsen har han gjendiktet den cubanske nasjonalpoeten Nicolás Guillén til norsk. Han har også skrevet om pornografisk litteratur og forståelsen av denne. I 2006 utga han "Den store dykkeguiden", den første i sitt slag på norsk, med oversikt over sentrale dykkesteder langs hele norskekysten.

Forlag Communicatio forl.

• "Om skjønnhet" av Zadie Smith
  • "Tre kamerater" av Erich Maria Remarque
  • "Brooklynsk dårskap" av Paul Auster
  • "Inés, jeg elsker deg!" av Isabel Allende
  • "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Høytleseren - roman" av Bernhard Schlink
  • "Fatso - roman" av Lars Ramslie