Good to great

why some companies make the leap and others don't

HarperBusiness 2001 Innbundet

Boken beskriver og drøfter hvilken faktor som kjennetegner bedrifter som over lengre tid oppnår klart bedre resultater enn de andre bedriftene i samme bransje og med samme forutsetninger. Innholdet i boken baserer seg på 5-årig forskningsprosjekt med over 20 forskere. Har stikkordregister.

Forlag HarperBusiness

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9780066620992

EAN 9780066620992

Godt skrevet bok om interessant forskningsprosjekt. Etter min mening har flere av funnene som omtales stor overføringsverdi til mer enn hva som skal til for å skape en fremragende virksomhet som varer.

Det eneste vi kan gjøre for folk som presterer noe er å la være å belemre dem med folk som ikke presterer noe.

De fleste vil heller dø enn å tenke. Mange gjør det også. - Bertrand Russel

Det gamle munnhellet om at "mennesker er bedriftens viktigste aktivum" stemmer ikke. De riktige menneskene er bedriftens viktigste aktivum.

Femtenivåledere ser ut gjennom vinduet for å gi æren til faktorer uten om seg selv når det går bra, og hvis de ikke finner noen bestemt person å gi æren til sier de at hellet har æren. Samtidig ser de i speilet for å dele ut ansvaret. De legger aldri skylden på sviktende hell når noe går dårlig.

Når man har disiplinerte mennesker trenger man ikke hierarki. Når man har disiplinert tenking trenger man ikke byråkrati. Når man har disiplinert handling trenger man ikke særlig mye kontroll. Når man kombinerer en bedriftskultur med foretaksomhetens etikk får man den magiske alkymien som gir fremragende prestasjoner.

• "Hva er ledelse" av Jan Ketil Arnulf
  • "På randen av ledelse - en veiviser i førstegangsledelse" av Frode Hübertz Haaland
  • "Hvordan organisasjoner fungerer" av Dag Ingvar Jacobsen
  • "Vippepunktet - hvordan små ting kan gjøre en stor forskjell" av Malcolm Gladwell
  • "12 regler for livet - en motgift mot kaos" av Jordan B. Peterson
  • "Factfulness - ti knep som hjelper deg å forstå verden" av Hans Rosling
  • "Munken som solgte sin Ferrari - om å virkeliggjøre sine drømmer og realisere sin skjebne" av Robin S. Sharma
  • "Ona fyr - for deg som vil lykkes sammen med andre" av Ingebrigt Steen Jensen
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Måken Jonathan" av Richard Bach
  • "De som beveger verden" av Ayn Rand