Go ask Alice

Arrow Books 2001 Innbundet

Boken handler om Alice, en femten år gammel pike som blir narkoman. Dagboken starter i september, og vi møter en helt vanlig tenåring. I juli skjer det katastrofale; hun prøver LSD for første gang, og hun har en fantastisk opplevelse, men det er starten på et narkotikahelvete. Hun prøver å komme ut av miljøet, men hun dør til slutt av en overdose.

Forlag Arrow Books

Utgivelsesår 2001

Omtalt sted USA

Språk Engelsk

Ingenting kan bli noe mørkere og dystrere og mer nakent enn bare å sitte uten noe å gjøre og ha millioner av endeløse timer å gjøre det i.

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

American Library Association holder oversikt over hvilke titler som oftest havner oppe til vurdering om hvorvidt de skal bannlyses eller ei, og her er en oversikt over de titlene som ble vurdert flest ganger i USA på 00-tallet. Sjekk også lista over bøkene som ble klaget på i tiåret før.

Ikke alle bøkene blir bannlyst, men noen gjør nok det. Vil tro at dette varierer fra stat til stat og lokalsamfunn til lokalsamfunn.

Her er en graf som viser hvem det er som tar initiativ til å klage:

skriv bildebeskrivelse her

American Library Association holder oversikt over hvilke titler som oftest havner oppe til vurdering om hvorvidt de skal bannlyses eller ei, og her er en oversikt over de titlene som ble vurdert flest ganger i USA på 90-tallet. Sjekk også lista over tiåret etter.

Her er en graf over grunnene folk har for å klage:

skriv bildebeskrivelse her

Bøker lest i løpet av året

• "Vannliljen - historien om et barn" av Hanne Dahl
  • "Girl, Interrupted - Now a major motion picture from Columbia Pictures starring Winona Ryder and Angelina Jolie" av Susanna Kaysen
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Frida - med hjertet i hånden" av Torun Lian
  • "Sebrapiken" av Sofia Åkerman
  • "The virgin suicides" av Jeffrey Eugenides
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Et rom med utsikt" av E.M. Forster
  • "Prinsessen - en sann historie om livet bak sløret i Saudi-Arabia" av Jean P. Sasson
  • "Mysteriet mamma" av Trude Lorentzen
  • "Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?" av Kristine Getz