Omtale fra forlaget
"Når jeg er på jobb, savner jeg jordkloden. Den eneste trøsten er at vi alltid er på vei tilbake dit. På én måte fra det sekundet flyet skyves fra gaten. Alle rundt meg tror de er på vei til bryllupet til en fjern slektning i Denver, en filmfestival i Budapest eller for å hente et barn de har bestilt fra et barnehjem i Longhui, og at de på den måten er ute på sin egen, unike reise. Sannheten er at vi er på vei hjem, alle sammen. Og det er det beste med flyvningen."
Hazel er i begynnelsen av tyveårene og jobber som flyvertinne. Under vei-ledning av kollegaen Europa arbeider hun raskt og effektivt i den trange flykabinen. Hun annonserer og demonstrerer, koker kaffe og te, briefer ved nødutganger og forbereder kabinen til landing. Hun roer ned de redde passasjerene og serverer vin til de utålmodige, takker for turen og ønsker velkommen igjen ved en senere anledning. Arbeidet er fint. Det gir henne et sted å gjøre av hendene.
I luften dukker minner fra Hazels barndom opp. Den nigerianske faren var lystig og lett, men visste ikke hvordan man skylte håret uten at hun fikk vann i øynene. Moren vasket håret hennes ømt og forsiktig, men forsvant siden inn i et mørke hun sjelden kom ut av. Etter at foreldrene gikk fra hverandre, var det storesøsteren Cornelia som lærte henne alt hun trengte å vite for å navigere i verden. Men hva gjør det med et barn å bli oppdratt av et annet barn?
"Globus" er en roman om tilhørighetens mange former - om familie, avhengighet og frigjøring, fortalt fra flere tusen fot over bakken.
Forlag Oktober
Utgivelsesår 2020
Format Innbundet
ISBN13 9788249522712
EAN 9788249522712
Språk Bokmål
Sider 204
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
«I stillingsannonsen stod det: Å være flyvertinne er ikke bare en jobb. Det er en livsstil. Jeg har prøvd å skape meg et liv her oppe. Bevege kroppen på en måte som føles meningsfull. Som får tiden til å gå. Jeg har oppgaver her, det er ting å gjøre. Men de tingene minner om andre ting, og dagene minner om hverandre. Det gjør noe med hjernen min. Jeg har hukommelsen til et gammelt menneske, eller enda verre, et lite barn. Barn er elendige til å skape minner: De husker ting feil.»
Husker barn ting feil?
I bokomtalen skriver forlaget at Sarah Smith Ogunbonas debutroman Globus utgitt i 2020 er «en roman om familie, avhengighet og tilhørighetens mange former - fortalt fra flere tusen fot over bakken.» På slutten av romanen er hovedpersonen Hazel i en samtale med søsteren Cornelia der de er innom et tema som fikk meg til å tenke på Vigdis Hjorths roman Arv og miljø. En rom som det ble mye støy rundt der temaet kort var hvem som eier en historie. I Globus sier søsteren Cornelia at Hazel må slutte å late som om de hadde en dårlig mor. Tidligere har vi lest at Cornelia overtok morens rolle i livet til Hazel da moren forsvant inn i sitt mørke:
«Da Cornelia var ferdig med å oppdra seg selv, oppdro hun meg.»
Det er noe uforløst over Hazel. Samtidig; hun er ung, 20 år. Usikker. Fortsatt bundet til og avhengig av søsteren som har vært en trygghet for henne i en etter hvert kaotisk oppvekst. I den nye jobben knytter hun seg på samme måte til en kollega, Europa, tilknytningen skjer allerede under opplæringen til jobben som flyvertinne:
«Jeg har på meg den samme kjolen resten av uka. Jeg kommer akkurat tidsnok, eller til og med litt sent, for å være sikker på at jeg er sist inn i rommet. For å se om vesken til Europa står på stolen. Jeg kan umulig være den eneste som vil sitte ved siden av henne. Alle liker Europa, og allikevel holder hun av plassen til meg. Jeg liker også Europa, og jeg liker notatene hennes. De gjør det lettere å skille det som blir sagt for stemningens skyld, det vi skal le av, og det som er ment jeg skal ta med meg videre.»
Forlaget skriver at Sarah Smith Ogunbona (f. 1989) er født og oppvokst i Oslo. Hun har studert ved Forfatterstudiet i Bø og ved Litterär gestaltning i Gøteborg. Og at Globus er hennes første bok. Jeg tenkte underveis på hvorfor forfatteren har valgt at Hazel skal jobbe som flyvertinne. Å være flyvertinne i dag er ikke så glamorøst som det var før, og slik jeg oppfatter det er lønninger lavere i dag enn før. Samtidig er det noe eget med dette yrket sett utenfra. I dette intervjuet forteller forfatteren hvorfor:
«– Fordi jeg elsker alt som er fake, som er overflate. Uniformer, sminke, replikker, påklistrede smil. Med det mener jeg ikke at flyvertinner ikke har dybde, det har de, for i tillegg til å være flyvertinner er de også mennesker. Men de har unektelig en påfallende plettfri overflate. Og jo mer perfekt en overflate er, dess mindre midler kan den ødelegges med. Det er en bra motor for dramatikk, spesielt når man, som meg, ikke har noe særlig talent for plot og intriger.»
Jeg likte romanen Globus fordi den gir meg rom for egne tanker underveis og etter å ha lest romanen. Herunder om hvordan Hazels forhold Cornelia og Europa utviklet seg, og om Hazel klarer å frigjøre seg fra dem. Men mest fordi den har et tema som jeg synes er viktig; at det sjelden finnes en sannhet om relasjoner i en familie; at sannheten er subjektiv.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketCornelia jobber i administrasjon og er mer opptatt av regler enn hun er av virkeligheten
Hvordan man forholder seg til døden er bare en av mange ting vi aldri får vite noe om, men blir fortalt at vi skal føle oss trygge på at vi vil klare å ta det på sparket, dersom situasjonen skulle oppstå
Ettergivelse er også en form for kjærlighet
Jeg elsket mamma. Kanskje var kjærligheten jeg følte et stockholmsyndromaktig resultat av at jeg hadde vært fanget i livmoren hennes i ni måneder. Eller kanskje jeg elsket henne fordi det frem til da var hun som hadde sørget for at jeg var mett og ren, at hun alltid var i nærheten. Det skal ikke så mye mer til før et menneske begynner å elske et annet. Det er vanskeligere å forstå hvorfor hun elsket meg, men det var bare sånn det var. Ingen tviler på at en mor elsker barnet sitt.
Cornelia var mest glad i mamma. Derfor ble hun ikke med til Lagos. Hun fikk også tilbudet, for pappa var like glad i oss begge. Mamma og pappa sluttet på et tidspunkt å være glad i hverandre, og jeg var mer glad i Cornelia enn hun var i meg. Det er vel sånn det er i en familie. Ingen er glad i alle, men alle er glad i noen.