Gjerningsmann

Forlaget Press 2023 Innbundet

«Dette er min historie, mitt livsløp. Jeg har sittet hele mitt voksne liv i fengsel og er domfelt for flere svært alvorlige forbrytelser, og i denne boka vil jeg fortelle om en rekke brutale voldshandlinger. Jeg vet hvor fort livet vender, det tar bare brøkdelen av et sekund. Du vet det ikke da, men den hendelsen, enten du er offer, etterlatt eller gjerningsmann, vil følge deg resten av livet.»

STIG MILLEHAUGEN (f. 1969) er domfelt for en rekke ran, gisseltakinger og to drap. Han har vært fengslet i 35 år, noe som gjør ham til den lengst sonende i Norge. I 2012 ble han idømt lovens strengeste straff på 21 års forvaring for drapet på Mohammed «Jeddi» Javed. Tiden i forvaring har han i hovedsak de siste årene brukt på å lese og skrive. Dette er hans historie, skrevet av ham selv.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2023

Omtalt person Stig Millehaugen

Denne boken slår ut på Richters skala på samme måte - på leserens sanseapparat altså - som da jeg leste Kristin Kirkemo Haukeland bok Fanget og fri, mange mange år tilbake. Altså en meget lesverdig og interessant bok dette her. Tilbakeskuende bøker der oppvekst og ungdomstid er sentrale ting. Men det er det overraskende bra nivået tekstmessig/litterært jeg blir å feste meg med. I begge bøker. Bra resonnementer, refleksjoner som det er spennende å lese om, iakttagelser som er interessant osv. Jeg tror det var VG som ga boken til Millehaugen en lusen 3èr på terningen nå nylig. Den bedømmingen er jeg uenig i; boken er bedre enn det. Langt bedre enn det!

• "Frognerfitter - roman" av Alexia Bohwim
  • "Politi og røver" av Kjetil Stensvik Østli