Ghost Wall

A Novel

Farrar, Straus and Giroux 2019 Hardcover

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag Farrar, Straus and Giroux

Format Hardcover

ISBN13 9780374161927

Språk Engelsk

Jeg leste Ghost Wall i august og boken gjorde ikke inntrykk på meg da - MEN det er som om hovedpersonen har sneket seg inn i synsfeltet mitt. Jeg ser henne i en flokk jenter, jeg ser henne på en parkbenk vendt mot en skog. Og brått husker jeg scener og passasjer. Boken har blitt levende for meg nå, snart et halvt år etter endt lesing. Har du opplevd lignende med en roman?

I 1990 tar en professor med seg noen studenter for å leve som i jernalderen i to uker. Gruppen består også av en arkeologi interessert bussjåfør, hans kone og deres datter. Stedet er i nærheten av Hadrian´s Wall utenfor Newcastle. Det er planlagt en spesiell avsluttning på oppholdet.

Datteren Silvie er hovedpersonen. Hun er 17 den sommeren. Mye av handlingen er Silvies følelser og indre liv. Om å slippe unna. Om ønsket å være nær studenten Molly. Om identitet og påtvungne regler og ritualer. Farene ved ignoranse. Særlig farens ignoranse.

Silvie ønsker ikke å være der kontrollert av faren, latterliggjort av studentene og med morens triste blikk. Faren er en sexist rasist, men ingen av de andre ser ut til å bry seg om det. Silvie veksler mellom forakt og ømhet for faren. Det beskriver Moss mesterlig.
Moss skriver vakkert om natur og Silvies seksualitet som våkner. De lange setningene passer bokens forknyttede stemning. Kontrastene mellom Silvies uskyld og de truende farene likte jeg godt. Boken kan leses politisk.

Bokens slutt var noe skuffende for meg, men å oppleve at en hovedperson innvaderer meg i måneder etterpå var en spesiell opplevelse. Jeg skal lese mer Moss for å se om jeg kan få nye overraskende leseopplevelser.

"They bring her out. Not blindfolded, but eyes widened to the last sky, the last light. The last cold bites her fingers and her face, the stones bruise her bare feet. There will be more stones, before the end."

• "The time traveler's wife" av Audrey Niffenegger
  • "Hobbiten, eller Fram og tilbake igjen" av John Ronald Reuel Tolkien