Gerhardsenlandet

Boksmia forlag 2004 Innbundet

Boken handler om jernbanemiljøet på Roa og alle andre stasjonsbygder den tid Gerhardsen var statsminister. Den handler om skift og tørn, om fyrbøtere, telegrafister og kioskdamer, om skolebarn, apacher, muttern, fattern og gjengen. Den handler om lange underbukser i juni, AUF og jenter med v-genser, om Folkets Hus på Kesji og om den gang Sven Ingvars måtte underholde gratis.

Gerhardsenlandet er en sprelsk oppvekstroman fra jernbanemiljø på Roa og alle andre stasjonsbygder den tid jernbanen var viktig og Gerhardsen var sjefen i landet. Den handler om skift og tørn og lokførere og fyrbøtere og telegrafister og kioskdamer, om skolebarn og apacher og muttern og fattern og gjengen, om lange underbukser i juni og AUF og jenter med v-genser, om Folkets hus på Kesji, .den styggeste bygning noensinne oppført, men det var vårt og det flotteste bygg vi kjente. og om den gangen alle dansebands mor, Sven Ingvars, måtte underholde gratis.
Gerhardsenlandet handler også om ei flaggstang på bukker ved hagegjerdet, der den venter på sitt fundament og sitt røde eller var det norske flagg . om det må muttern og fattern bli enige først . slik at den kan stå rank og høyreist som sjølveste Gerhardsen og markere frihet både 1. mai og andre dager.
Debutant Stein Buan (født 1952) forteller innsiktsfult, lunt og morsomt fra arbeiderklassemiljø og vår nære og bortglømte fortid.

Forlag Boksmia forlag

Utgivelsesår 2004