Frø

ganske enkelt

av (forfatter), Ulla Hasselmark (illustratør), Madli Breivik (oversetter) og Knut Langeland (oversetter).

Cappelen 2002 Innbundet

Forfatteren innbyr til en reise i frøenes magiske verden. Boken tar for seg sommerblomster, stauder, inneblomster og frø til kjøkkenhagen, og inneholder råd både for nybegynneren og for den som har mer erfaring. Har adresseliste og register.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788202214722

EAN 9788202214722

På svenska heter boken Fröbok. Från sådd till planta.

Omslaget och titeln var faktiskt mer inspirerande än boken. Den blev som en trädgårdstidning med en massa käcka tips och för mig så blev det ganska rörigt. Vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig, men lite mer uppstrukturerat för att kunna hitta tillbaka till det som jag har läst tidigare kunde vara en idé. Massa fina små tips i alla fall, men en del av dem slutar på halva vägen. Inte en bok som jag kommer att återkomma till med det första i alla fall. Idén med de fem sålådorna tyckte jag var väldigt bra, men kunde kanske ha varit mer tydligt, så som om det hade funnits ett fröregister i boken som hänvisade till vilken frölåda som fröet hörde till och om det var ett kylskåpsfrö ex.
Inte för att min rescension är så himla redig och tydlig, men detta är så som jag är efter att ha läst boken som jag nu lämnar tillbaka till biblioteket.

Frøposer er magiske - en porsjon lykkepiller som skaper drømmer om sommergleder.

Jord og mold, frø og spirer, lukten av vår og blomsterdrømmer!

• "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde
  • "En mann ved navn Ove" av Fredrik Backman