Frihet

av (redaktør) og Arne Johan Vetlesen (redaktør).

Universitetsforlaget 2007 Heftet

Denne boken stiller noen kritiske spørsmål om frihet: Kan det tenkes at den nær enstemmige hyllesten til frihetens forrang, skaper en farlig selektiv forståelse av de problemer som dagens mennesker konfronteres med? Kan ropet om enda mer frihet vise seg å være en del av problemet, heller enn en del av løsningen? Hva skjer med andre politiske og moralske verdier, slik som rettferdighet og solidaritet? Er fellesskap bare til for individenes skyld, for å fremme deres selvrealisering i vestlig-sekulær forstand? Kan andre livssyn og religioner enn de som er dominerende i Norge i dag, lære oss noe om frihetens grenser eller gi oss alternative forståelser av hva frihet er? Hva skjer når frihet tar form av krav samfunnet, bedriften, sosial- og helsetjenesten stiller til individet; krav om ytelse, tilpasning og endringsvilje? Og er klimaendringene et varsku om den individualiserte frihetens kollektive pris?

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2007