Fragmenter

av (forfatter) og Svein Jarvoll (oversetter).

Gyldendal 1993 Heftet

Den greske lyrikeren Arkhilokhos ble født i Hellas tidlig på 600-tallet f. Kr. Alt som er bevart etter ham er fragmenter, funnet f.eks. på markspiste papyrusrester, på mumiebind eller i innskrifter. Her presenteres et utvalg av hans lyrikk i norsk gjendiktning.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205208131

EAN 9788205208131

Serie Gyldendals serie for gjendiktninger

en mann som tar seg nær av andres ord
ham bys det ikke mange gleder

Motta denne krukken, er du grei,
med vin, og tøm den ratt.
Til den klinger hult, så tom som deg
når du har tømt deg for alt pisseprat.

Tror sannelig denne Arkhilokhos var en smule bitter...

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Dette er første del av Harold Blooms mye omdiskuterte utvalg av vår litterære arv. Til inspirasjon eller frustrasjon? Den rommer i det minste mange gode og matnyttige titler-! Hvor mange har du lest?

Om "The Theocratic Age" (2000 f.kr. -1321 e.kr.) skriver Bloom:
- - - Since the literary canon is at issue here, I include only those religious, philosophical, historical, and scientific writings that are themselves of great aesthetic interest. I would think that, of all the books that are in this first list, once the reader is conversant with the Bible, Homer, Plato, the Athenian dramatists, and Virgil, the crucial work is the Koran.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Jeg kommer til å legge ut de gjenværende delene av kanonen i løpet av julen.

Gresk lyrikk før 480 f.Kr.