Fra dypet

nordsjødykkernes historie

av (forfatter), Olivier Truc (forfatter) og Egil Fredheim (oversetter).

Spartacus 2014 E-bok

På land levde de som rockestjerner, men til sjøs ble kroppens ytterste grenser stadig utfordret. Dette er historien om nedbrytingen av noen av verdens modigste og mest hardbarkede menn.

"Nordsjødykkernes skjebne har aldri vært så gripende fortalt som i denne dokumentarboken."
- Sten Inge Jørgensen, VG, terningkast 5

De var unge og sterke. De kom fra alle verdens hjørner og hadde lommene fulle av penger. På land levde de som rockestjerner, men til sjøs hadde de et av verdens tyngste og farligste yrker - de var nordsjødykkere.

Forventningene til dem var enorme. For den nyoppdagede oljen kunne bare hentes opp med deres innsats. Det dykkerne ikke visste, var at de samtidig deltok i et menneskelig eksperiment.

Fra dypet bygger på vitnesbyrd fra pionérdykkerne som arbeidet i Nordsjøen på 1970- og 80-tallet. De beskriver en arbeidshverdag der kroppen ble utfordret til det ytterste. Deres fortelling viser den menneskelige prisen for oljeeventyret - nedbrytingen av noen av verdens modigste og mest hardbarkede menn.

Boka handler også om hvordan et par av dem bestemmer seg for å ta opp kampen mot dem som en gang sendte dem ned i havdypet.
Christian Catomeris er journalist i SVT, og Olivier Truc er korrespondent i Skandinavia for den franske avisa Le Monde.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1980-1989 1970-1979

• "La meg bli som leoparden - Ragnhild Jølsen - en biografi" av Arnhild Skre
  • "Thor Heyerdahl - mannen og havet" av Ragnar Kvam
  • "Den siste viking" av Johan Bojer
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Dronningen sover - fortelling" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Skammen - roman" av Bergljot Hobæk Haff