Forfølgelsen av Julian Assange

eller kunsten å kneble en brysom budbringer

av (forfatter) og Frode Helmich Pedersen (forfatter).

Pelikanen 2022 Heftet

Den 11. april 2019 tok britisk politi seg inn i den ecuadorianske ambassaden i London og slepte asylanten Julian Paul Assange (f. 1971) over i en ventende politibil. Det ikoniske øyeblikket ble filmet av det russiske nyhetsbyrået Ruptly: en hvithåret, skjeggete Assange, omgitt av agenter og politi i uniform og sivil, stritter imot mens han gjentatte ganger roper «UK must resist!» Polititjenestemannen i forgrunnen smiler tilfreds. Nå skulle Assange omsider stå til rette for sin forbrytelse på britisk jord - nemlig å ha brutt meldeplikten, eller «skipped bail», som det heter på engelsk. Overtredelsen har en strafferamme på ett år. Assange hadde på dette tidspunkt sittet i asyl i ambassaden i syv år.

Denne boken handler om årsakene til at Assange ble en statsfiende av USA slik at han måtte søke asyl ved den ecuadorianske ambassaden i stedet for å melde seg for det britiske rettsvesenet. Den handler om den massive svertekampanjen Assange ble utsatt for i vestlig presse i årene etter 2010, og den handler ikke minst om konsekvensene av den dramatiske vendingen begivenhetene tok den skjebnesvangre aprildagen i 2019. Denne boken er ingen kjølig vurdering for eller imot Assange, men et forsvar for Assanges nyskapende virke som redaktør og journalist, skrevet ut fra et ønske om å bidra til at han blir frikjent eller benådet.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2022

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2000-2049

Omtalt person Julian Assange

Forfølgelsen av Julian Assagne handler om en stor urett som angår oss alle. Den viser hvordan vestlige myndigheter, assistert av de store mediehusene, systematisk har forfulgt en budbringer som har avslørt krigsforbrytelser, lovløse fengslinger, korrupsjon og løgner. Men i stedet for at de skyldige stilles til ansvar, er det budbringeren som blir forfulgt og straffet.
Denne boka forteller om bakgrunnen for at Assagne ble en statsfiende av USA og måtte søke asyl ved den ecuadorianske ambassaden i London. Den tar for seg betydningen av Wikileak` viktigste avsløringer og forklarer hvorfor disse skaffet Assagne stadig nye fiender. Boka handler også om den massive svertekampanjen Assagne ble utsatt for i vestlig presse i årene etter 2010, også i norske medier.
Boka er en hyllest til sivilt mot og et ansvar for pressefriheten i en tid der begge deler er under sterkt press.

Høyst aktuelt i dag - er blitt en politisk fange slik jeg ser det.
At han i det hele tatt kan bli utlevert til USA sjokkerer meg. Man har egne domstoler i Europa. Assange er australier ikke amerikansk. Ville USA utlevere en av deres til Europa i samme situasjon - NEI.
Nå risikerer journalister strenge straffer å gjøre jobben sin hvis ikke myndighetene ikke liker det.

NRK
"Tidligere The Guardian-redaktør reagerer på spionasje-anklage
Siste runde i kampen mellom Julian Assange og britiske domstoler er i gang. Wikileaks-grunnleggeren kan bli utlevert til USA, der han risikerer 175 års fengselsstraff."

• "Ekko - et essay om algoritmer og begjær" av Lena Lindgren
  • "Purpurfargen" av Alice Walker