Fordømte engler

norske kvinner på Østfronten

Vega forlag 2010 Heftet

Boken handler om kvinner som frivillig reiste til Østfronten for å pleie sårede og døende soldater under den andre verdenskrig. Da de vendte hjem ble mange av dem dømt som landssvikere. Boken gir en fremstilling av disse kvinnenes historie, både under og etter krigen. Har kilder.

Frontsøstre ble de kalt, de 450 unge kvinnene som viet seg til humanitær innsats på østfronten. Problemet var at de meldte seg til tjeneste i et okkupert land og dermed ble medisinsk personell for den tyske krigsmaskinen. De unge kvinnene trodde de var beskyttet av Røde Kors-symbolet, men da de vendte hjem etter endt tjeneste, ble de dømt til harde straffer som landssvikere. Mange av dem mistet også livet under krigshandlingene. For første gang gir Egil Ulateig en samlet framstilling av frontsøstrenes harde skjebne under og etter annen verdenskrig. Ved hjelp av et unikt kildemateriale er forfatteren i stand til å avlive myter og misforståelser om disse kvinnene. Ikke minst beskriver han hvordan de ble latt i stikken av Norges Røde Kors.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2010

Omtalt tid 1945-1999 1939-1945

Omtalt sted Norge Finland Øst-Europa

• "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Fanget av krigen - norsk ungdom, tysk soldat og russisk krigsfange" av Leif Koehler
  • "Våren som ikke kom - 9.april-25.september 1940" av Trygve Bratteli
  • "Barn under krigen" av Berit Nøkleby
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Tirpitz - kampen om Nordishavet" av Michael Tamelander